Thursday, December 29, 2011

Hebahan | Gathering We Care We Share

Sempena meraikan sambutan tahun baru, The Telekung Project menganjurkan program amal yang dinamakan Gathering We Care We Share bagi meraikan anak-anak yatim dan asnaf. Maklumat program seperti berikut:
Tarikh: 31 Disember 2011
Masa: 9.00 pagi hingga 2.00 petang
Tempat: No.2, Jalan Intan 2/10, Taman Puchong Intan, 47100 Puchong, Selangor. (GPS Coordinate : 3.015898,101.60918)
Matlamat:
Membina UKHUWAH, mengeratkan SILATURRAHIM dan memupuk KASIH SAYANG sesama saudara ISLAM tanpa mengira lapisan latarbelakang dan status sosial.
Objektif:
  • Berkumpul kerana ALLAH di dalam MAJLIS AGAMA (solat dhuha, hajat, bacaan ma'thurat dan doa selamat)
  • Berkumpul dan MERAIKAN KEBESARAN JASA RASULULLAH SAW di dalam majlis 'story telling' sirah Rasulullah.
  • Memupuk semangat PRIHATIN dan KESEDARAN terhadap insan-insan yang memerlukan sokongan dalam masyarakat ISLAM kita.
  • Menyuntik SEMANGAT POSITIF pada jiwa anak-anak KITA dan bersosial secara beramal.
  • Menanamkan KEFAHAMAN keindahan ukhwah dalam amalan kehidupan ISLAM keseluruhan, INSYAALLAH.
Jemputan:
1. Meraikan anak-anak KITA dan keluarga KITA yang dijemput.
2. Sahabat-sahabat Telekung Project
3. Muslimin dan muslimat seisi keluarga

Tentatif:
8.00 pagi : Solat dhuha dan hajat oleh kariah sambung bacaan mathurat
9.00 pagi : Bacaan doa selamat setelah anak-anak dan keluarga asnaf tiba
10.00 pagi : Acara minum pagi sambil mendengar 'story telling' USTAZ DON
11.00 pagi: Pemberian cenderamata 'Kembali ke Sekolah'
12.00 tgh : Jamuan

Kepada sesiapa yang berminat menghadiri program ini, silakan mendaftar di sini.


*Program ini dijangkakan mendapat liputan TV Al-Hijrah

Wednesday, December 28, 2011

Hebahan | Mini Talk: Subhanallah Effect


Program mini ini adalah satu projek pelajar School of Life (SOuL). Sedikit perkongsian boleh dibaca di sini dan sini.


Cetusan:

Generasi Ulul Albab adalah generasi yang mampu melihat objek di sekeliling mereka sehingga menimbulkan rasa kebesaran kepada Allah SWT. Pendidik, pelajar, doktor, fasilitator, arkitek, penulis buku dan filem, malah sesiapa sahaja akan dapat menghayati sifat ini melalui salah satu ciri Ulul albab yang diterangkan di dalam al-Quran.

"Lihat kepada alam, bukan sifatnya yang indah sahaja tetapi mengenali sifat yang Maha Pencipta."

"Mempelajari subjek bahasa Melayu, bahasa Inggeri, sains, matematik, biologi dan fizik, mampu memberikan kesan kepada kualiti sistem kepercayaan akidah kita."

"Arkitek yang membuat pembinaan bangunan, integritinya akan terbina."

"Fasilitator yang berhadapan dengan audiens, mampu menyentuh perasaan mereka."


Maklumat Program:

Tarikh : 31 Disember 2011 (Sabtu)

Masa : 10.00 pagi – 1.00 tengahari

Lokasi : Akademi Sinergi, No. 41, Jalan Seksyen 3/69, 43650 Bandar Baru Bangi, Bangi, Selangor Darul Ehsan.

Objektif Program:

  1. Memahami sifat generasi Ulul-Albab di dalam al-Quran sebagai satu penhayatan cara hidup muslim.
  2. Memahami konsep Teknik SE dalam kehidupan seharian.
  3. Membincangkan aplikasi Teknik SE dalam sistem pengajaran dan pembelajaran (P&P), penulisan skrip/filem, inovasi dan lain-lain.
  4. Meningkatkan keyakinan kehidupan kita beragama.

Trainer
Tuan Fazrul Ismail
Pengarah Eksekutif Total Success Training and Consultancy

Fasilitator
Pelajar School of Life (SOuL)

Siapa yang patut hadir?

  • Ibu bapa yang ingin mendalami sistem pendidikan untuk anak
  • Para pendidik nurseri dan tadika yang berperanan besar dalam membentuk jatidiri anak
  • Para pendidik sekolah rendah dan menengah yang banyak mencorak gaya fikir anak
  • Para pensyarah dan pendidik kolej/universiti yang terlibat dalam melonjakkan potensi pelajar
  • Penggerak atau aktivis pendidikan dan remaja/belia
  • Orang awam daripada pelbagai profesion yang ingin meningkatkan kualiti diri dan kerja

Yuran

Pelajar : RM 15.00
Orang awam : RM 30.00

Bilangan peserta : Terhad kepada 20 orang sahaja

Untuk pendaftaran, sila hubungi Firdaus binti Md Tahir di talian 013-6697267

Wednesday, December 14, 2011

Hebahan | Seminar Transformasi Pendidikan Islam

  • Berkesankah pengajaran dan pendidikan di sekolah?
  • Anak dapat A dalam subjek Pendidikan Islam tetapi tidak solat?
  • Apabila anak-anak bermasalah, wajarkah ayah dan ibu hantar anak-anak ke sekolah agama?
Persoalan-persoalan ini akan dikupas jawapannya dalam program seminar sehari ini.

Seminar Transformasi Pendidikan Islam


Seminar Transformasi Pendidikan Islam
Klik gambar untuk maklumat lanjut


---

Ikuti ulasan salah seorang penceramah iaitu Ustaz Hasrizal Abdul Jamil.



Pendidikan penuh cabaran.


Ia membentuk manusia, sama ada kepada menjadi manusia yang benar kemanusiaannya, atau hilang kelebihan diri yang asalnya sudah bergelar Khalifah.

Menerima Islam sebagai titik mula dan fondisi utama pendidikan, sudah pun sedia diterima di dalam masyarakat.

Kemunculan sekolah-sekolah agama, sama ada sekolah kerajaan mahu pun swasta, sangat memberangsangkan.

Sekolah-sekolah ‘bukan agama’ dan sains juga menyediakan pelbagai program untuk tidak ketinggalan pada melengkapkan diri dengan keperluan agama.

Sejauh manakah kita telah berada di landasan yang tepat untuk mencapai apa yang diidamkan?

Apakah dengan menghasilkan seorang jurutera yang juga hafiz 30 juzuk al-Quran, maka protege Ibnu Sina dan al-Farabi sudah terhasil?

Bagaimanakah kita menilai pencapaian dan keberkesanan apa yang dinamakan sebagai pendidikan Islam.

Di era sekularisasi nilai dan materialisma, dan digital ini, bagaimanakah manusia boleh kekal berseni untuk benar-benar memiliki upaya mencerap keseluruhan dimensi ilmu?

Ibu bapa mahu memilih sekolah yang bagaimana untuk anak mereka?

Jika ada badan korporat yang mahu menaja pembiayaan sebuah sekolah agama baru, apakah yang perlu dipertimbangkan tentang hala tuju, isi kandungan dan pendekatan yang menterjemahkan visi serta misi sekolah itu?

Persoalan-persoalan ini adalah antara fenomena yang bakal disentuh dalam program:

SEMINAR TRANSFORMASI PENDIDIKAN ISLAM
Penganjur : Akademi Sinergi
Tema : “Sekularisasi Nilai dan Solusi Islam”
Tarikh : 18 Disember 2011
Tempat : UPM Serdang, Selangor
Penceramah :
  • Ustaz Hasrizal Abdul Jamil (Synergy Training & Consulting)
  • Tuan Fazrul Ismail (Total Success Training & Consultancy)
  • Ustaz Mohd Hasni Mohamed (Pengetua Sekolah Menengah Islam al-Amin, Gombak)
Yuran :
RM80 seorang / RM50 berkumpulan


Terbuka kepada orang ramai, program yang mensasarkan ibu bapa, warga pendidik, kumpulan pendidik sokongan yang terbabit dalam program-program remaja dan aktivis.

Pendaftaran masih dibuka. Boleh hubungi saya di talian 013-6697267.

Thursday, November 17, 2011

Eidul Adha 1432

Bismillah walhamdulillah. Salam Jumaat yang penuh barakah.

Hari ini sudah masuk 22 Zulhijjah 1432. Aci tak saya masih mahu kemas kini cerita raya haji? Hehe.... Sebab sudah ada pendahuluan sebelum ini, saya mesti sambung dan buat pengakhirannya. Betul, bukan? Untuk tatapan sendiri sahaja sebagai nostalgia.

Sebenarnya saya mahu jadikan entri Wordless Friday, bolehkah para blogger?Adakah salah di sisi undang-undang blog sebab hari ini sudah Jumaat? (Saya tidak tahu dari mana asal-usul Wordless Wednesday, mari kita tanya selebriti blog yang ramai peminat, Puan Husna Adnan. :) Jika ia menyalahi undang-undang, saya buat kaedah normal blogger :)


Di Surau al-Ehsan, tempat saya dan suami disatukan. :)

Aktiviti sunnah yang dilaksanakan sejurus memasuki tarikh 10 Zulhijjah adalah bertakbir, kemudian menunaikan solat sunat Eidul Adha, mendengar khutbah raya, menjamah sarapan seterusnya melaksanakan upacara qurban / korban. Ia simbolik kepada umat Islam bagi mengenang kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dan ketaatan anaknya, Nabi Ismail yang rela mengorbankan diri untuk disembelih sebagai bukti kasih dan cinta mereka kepada Allah. Jika kita bertanya kepada diri kita sendiri, adakah kita sanggup melaksanakannya? Subhanallah, iman saya belum cukup kuat....

Rasulullah saw bersabda: "Tiada suatu amalan pun yang dilakukan oleh manusia pada Hari Raya Korban, lebih dicintai oleh Allah swt selain dari menyembelih haiwan korban. Sesungguhnya haiwan korban itu nanti di hari kiamat akan datang berserta tanduk-tanduknya, bulu-bulunya, kuku-kukunya dan sesungguhnya sebelum darah korban itu menyentuh tanah, pahalanya telah diterima di sisi Allah, maka beruntunglah kamu semuanya dengan pahala korban itu". (HR. Tirmidzi dan Ibn Majah)

**Lagi info berkaitan Hari Raya Aidil Adha



Aktiviti kami sementara menunggu penyembelihan korban selesai.


Biasanya bila raya haji kami sekeluarga memang tidak sempat bergambar berjemaah. Masing-masing sibuk dengan hal masing-masing. Semasa saya awal remaja dan bujang trang tang tang dahulu (sekarang akhir remaja), saya dan kawan-kawan sebaya selalu duduk di dapur surau bersama-sama makcik-makcik menyediakan keperluan memasak. Tapi apabila sudah beranak kecil ini, saya terpaksa mengecualikan diri daripada bersama-sama mereka. (Alasan!) Sebenarnya ada sedikit segan sebab tiada geng bersama. Jadi, saya dan adik-adik perempuan dan anak perempuan saya balik ke rumah, kononnya masa tidur si kecil saya sudah sampai.



Tetapi sampai di rumah, lain pula jadinya.... kesudahannya si kecil tak tidur pun....

Lebih kurang jam 12 tengah hari, kami ke surau semula untuk makan tengah hari. Tapi adik-adik saya yang sudah malas untuk bersiap-siap tidak ikut sekali.



Close up sikit. Kami makan setalam; saya, mama, Alang dan Adik.

Saya suka datang ke surau ini. Sejak kecil, mama dan baba bawa kami adik-beradik ke surau ini terutama pada bulan Ramadhan untuk iftar berjamaah, solat sunat tarawih dan aktiviti kemasyarakatan. Yang paling saya suka adalah waktu makan sebab kami makan menggunakan talam. Satu talam biasanya untuk empat atau lima orang. Ia mengingatkan kenangan zaman tadika dan sekolah rendah saya dahulu. Awal-awal dulu saya terfikir, "Cukup ke nasi dengan lauk ni?", "Kenyang ke makan kongsi ramai-ramai macam ni?" Tapi yang peliknya, selesai makan, bukan sahaja rasa cukup makan malah kenyang. Nabi SAW nyatakan, "Makan berjemaah itu ada keberkatan." Allahu a'lam. Tapi Nasi Ambeng memang kena makan berjemaah, bukan?

**Klik pautan ini untuk info lanjut berkenaan makan berjemaah.
**Panduan kaedah makan gaya Nabi SAW

Sebenarnya hari itu, kaum perempuan makan dalam pinggan, tetapi saya teringin sangat mahu makan dalam talam. Ibu mertua adik saya yang baik hati sanggup tolong ambilkan talam dari pihak lelaki. Terima kasih Makcik Jamaah! ("Bertuah hang, Alang dapat mak mentua baik hati. Alhamdulillah, mentua I pun baik hati jugak. Hehe....")



Cik Farhanah sudah siap untuk balik ke kampung Tok Nek di Serdang, Kedah. (Serdang bukan di Selangor aje ye!)

Di kampung, saya sempat berjumpa keluarga Pak Su, Mak Long dan sepupu saya, Abang Harun yang baru berkahwin. Memang tradisi mama saya, selagi boleh akan diusahakan juga untuk pulang menjenguk Tok walaupun sekejap. Tok hidup sendirian selepas arwah Tokwan meninggal dunia dua tahun lepas. Walaupun tidak ramai anak-anak dan cucu cicit yang dapat pulang, kami harap kepulangan kami dapat menceriakan Tok.



Aktiviti barbeque 3kg daging korban pada hari raya kedua.

Gunakan sistem giliran bagi membakar daging supaya semua dapat pengalaman. Kaedah membakar yang tidak profesional. Kipas elektrik turut membantu. Hasilnya diratah bersama-sama semasa panas-panas. Memang best walaupun tanpa cicah air asam! Sebahagiannya dibuat sup untuk bihun sup, dimasak menjadi daging goreng kunyit dan daging masak kicap lalu dimakan bersama nasi putih. Biarpun ringkas, mmmm... makan berjemaah sememangnya menyeronokkan! Tambah-tambah dengan keluarga, bukan?



Giliran terakhir.


Ini dia lelaki melayu terakhir yang paling banyak makan daging bakar. Sudahnya lenguh mulut semalaman kerana letih mengunyah daging liat. Hahaha....



Alhamdulillah, terima kasih ya Allah kerana Engkau masih berikan peluang kepadaku untuk bersama-sama keluargaku walaupun sekejap. Jangan Kau tarik nikmat ini daripada kami. Peliharalah kami daripada api nerakaMu, ya Allah.

**Saya harap umur saya panjang. Mahu tunaikan haji. Mahu solat sunat eiduladha berjemaah dan sertai korban. Insya-Allah.

Thursday, November 10, 2011

Eidul Adha 1431 + Menjelang Eidul Adha 1432

Bismillah walhamdulillah.

Syukur pada Allah kerana masih memberi peluang kepada diri ini untuk terus hidup hingga ke saat ini. (Terima kasih juga kepada pihak blogspot kerana tidak mematikan blog ini walaupun pemilik blog tidak menjaganya dengan baik).

Sementara masih dalam bulan Zulhijjah ini, rasanya belum terlambat lagi untuk saya mengemaskini memori Eidul Adha saya bersama keluarga tahun ini. Siap buat pecahan bahagian sebab saya seperti hilang ingatan pada apa yang berlaku selepas petang Eidul Adha tahun lalu. (Raya dua tahun sebelum itu lagi saya tidak ingat. Astaghfirullah). Yang saya ingat, saya tinggalkan si kecil Iffah pada ibu mertua dan saya keluar menunaikan solat sunat raya di Masjid Hidayah Kelana Jaya, Ustaz Tarmizi (Juara AQ) yang jadi imam dan khatib khutbah. Memang sedap sangat bacaan beliau. Kemudian kami menziarahi pusara arwah ayahanda suami merangkap bapa mertua saya. Selepas makan-makan dan bergambar kenangan dengan keluarga mertua, petangnya kami terus pulang ke kampung sebelah saya pula. Itu kisah tahun lepas-1431H.


"Bapak, saya menantu sulung bapak datang ziarah. Saya doakan semoga segala amalan sedekah jariah bapak semasa di dunia, ilmu-ilmu yang bapak sampaikan kepada para pelajar dan masyarakat juga doa daripada anak-anak bapak yang soleh dan solehah tidak memutuskan bekalan pahala untuk bapak di sana. Semoga rohmu tenang dan dipelihara Allah. Amin."


Sedang bersihkan sekitar pusara ayahanda yang penuh dengan daun-daun kering. Terima kasih pada pihak pengurusan kubur yang memelihara kawasan perkuburan ini dengan baik. Mereka siap sediakan air mawar dan bunga tetapi perlu bayar RM1.


Cik Iffah Farhanah waktu ini berusia empat bulan. Montel juga anak ummi ni.... Geram :)


Eidul Adha pertama bersama. Alhamdulillah.


Tahun ini-1432H, kami merancang berhari raya di PJ bersama keluarga mertua saya lagi kerana mengikut perancangan ibu mertua. Namun pada Hari Arafah 9 Zulhijah, dengan kehendak Allah, saya terbaca status FB adik ipar yang mereka sudah berada di Gurun. Oh, plan sudah berubah dan kami tidak maklum lebih awal tentang perkara itu. (Itulah nasib bila kurang berkomunikasi terutama bagi hal-hal penting). Kebetulan pada masa itu saya sedang mengemas beg pakaian kami anak-beranak, jadi saya terus ajak Encik Suami balik ke kampung saya selepas Zohor. Alhamdulillah, rasa seronok sangat dapat juga pulang ke kampung halaman sendiri.... Sebab kali terakhir balik kampung adalah semasa raya Eidul Fitri. Sangat rindu pada mama, baba dan adik-adik. Kali ini semua adik-adik saya dapat berkumpul kecuali adik lelaki saya yang beraya dengan keluarga sebelah isterinya dan adik saya, Aisyah nun di perantauan. (Hati kecil perempuan memang begini, tambah lagi saya anak sulung, kan?)

Perjalanan kami bermula selepas membeli sebatang lemang di tepi jalan keluar kawasan perumahan kami. (Gaya macam nak balik kampung yang jauh sangat bunyinya). Seumur hidup saya, inilah kali pertama saya membeli lemang untuk keluarga. Saya kurang gemar kerana kadang-kadang ia keras atau mantah (sebutan orang utara). Saya lebih 'gila' makan ketupat daun palas atau ketupat daun pisang buatan tok saya. (Sampai rasa terkilan sebab raya Eidulfitri yang lepas rasanya saya dapat makan sedikit sahaja ketupat, padahal makan lebih banyak daripada orang lain :))


Ada sekeluarga Cina pun datang beli lemang bersama-sama saya tadi. Katanya mahu makan pagi esok maknanya pagi raya. Wah, berjaya konsep 1 Malaysia! Yang lebih penting, semoga mereka diberi hidayah oleh Allah bagi merasai kemanisan iman dan Islam.


Dari mula masuk lebuh raya di Hospital Sungai Buloh, pergerakan kenderaan agak perlahan. Tidak pula saya menyangka ramai orang mahu pulang beraya ke kampung halaman. Lagi-lagi ke arah utara tanah air tercinta. Mungkin ada yang sambung cuti panjang sebab di Malaysia yang tercinta ini, biasanya cuti raya Haji sehari sahaja sedangkan sepatutnya disambut dengan 'meriah'. Kebiasaan kami dalam dua jam boleh sampai ke Ipoh, tapi kali ini memakan masa hampir empat jam. Solat Asar belum ditunaikan. Melihat semua RnR penuh dan perlu beratur panjang, kami ambil keputusan untuk keluar dari lebuh raya dan singgah di pejabat tol Bidor dan recharge tenaga di situ. (Mungkin boleh jadi tip bagi sesiapa yang mahu melarikan diri daripada kesesakan di RnR lebuh raya).


Semasa singgah di RnR Rawang bagi memberi makan kepada Cik Iva. Awan sudah semakin hitam di sana. Sememangnya hujan rahmat menemani sang musafir selepas itu. Teringat pada jemaah haji di Arafah
yang sedang berwuquf, semoga ibadah mereka diterima Allah.


Alhamdulillah kami selamat tiba lebih kurang jam 8.20 malam. Baba menyambut kepulangan kami dengan sedikit terkejut. (Oh, lamanya tidak lihat wajah itu). Sebenarnya semua pun terkejut sebab kami pulang ke Ipoh pula. Sengaja kami tidak beritahu mereka lebih awal plan berubah sebab mahu buat kejutan. Surprise, kan?

Di dapur sudah ada empat batang lemang. Setiap satu berbeza hasil pembakarannya. Yang saya beli agak keras. Yang baba dan adik ipar saya beli, ada yang OK dan ada yang mantah. Nampaknya tiada hidangan ketupat daun palas :(


---bersambung insya-Allah. ---


**Kadang-kadang rasa mahu delete sahaja blog ini, entah untuk apa kewujudannya pun saya tidak tahu. Namun saya masih merasakan perlu ada blog sebagai ruang catatan pengalaman, perkongsian, perancangan dan luahan. Atau sebab seronok tengok orang lain ada blog, aku pun ada! Tapi orang lain update, kau ada? Tepuk dada tanya selera.... huhu

Tuesday, September 13, 2011

Entri Percubaan daripada Android

Bismillah walhalhamdulillah. Berjaya juga saya update entri blog ini selepas tiga bulan berpuasa. Itupun entri terakhir awal Jun lalu disumbangkan oleh si cilik saya. :) Terima kasih ya sayang, lain kali bolehlah tolong update lagi ya... ;-)

Oh ya, walaupun sudah terlewat yang amat, saya sebagai ibu kepada Iffah ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua yang mengundi Iffah Farhanah. Special thanks to Makteh Fadhilah yang berusaha gigih mempromosi anak saudaranya ini pada kawan-kawannya. Keputusan yang diumumkan oleh penganjur dua hari selepas tarikh tutup undian meletakkan Iffah di tempat ketiga. Namun keputusan itu dipertikaikan kerana Iffah tidak layak menang sebenarnya pada malam penutup pertandingan itu.

Tidak mengapalah, Iffah kalah tipis sahaja dengan pemenang tempat ketiga. Adat pertandingan pasti ada menang dan kalah. Ummi Iffah redha saja. Lagipun saja seronok-seronok memeriahkan pertandingan. Kalau ummi rajin dan sempat, lepas-lepas ni boleh join lagi. Lagipun bloggers/fbian ramai yang rajin buat contest. :) Hadiah yang ditawarkan pun hebat-hebat juga.

Walau bagaimanapun, saya ucapkan tahniah kepada yang menang. Pada yang kalah jangan bersedih dan bermuram durja pula ya. Mungkin kita boleh menyumbang sedikit dengan membeli produk muslim. Semoga sumbangan kecil kita diterima Allah.
Published with Blogger-droid v1.7.4

Thursday, September 8, 2011

Andai Dia Bersama Kita



لو كان بيننا الحبيب
لدنا القاصي والقريب
من طيبة قبل المغيب
طالباً قرب الحبيب


في قربه النفس تطيب
تدعو الله فيجيب
أنوار طه لا تغيب
بلغنا لقاه يا مجيب


فدتك روحي يا حبيب
محمد مكرم الغريب
بقربك الروح تطيب
يا رحمة للعالمين

====================

law kana bainana al-habeeb
la dana alqassi wal qareeb
men taibateen qabl al mageeb
taleeban qurbal habeeb


fi qurbeehi anafsu tateeb
wa tad'u allaha fa yogeeb
anwaar taha la tagheeb
baleeghna leeqahu ya mugeeb


fadatka roohi ya habeeb
mohamadun mukreemal ghareeb
be qurbeeka arroho tateeb
ya rahmatan lilalameen

====================

kalaulah al-habib (nabi muhamad) ada antara kita..
maka akan hampir kepadanya yang jauh dan yang dekat
daripada ‘Toybah’ sebelum ia lenyap..
mengharapkan dekat dengannya (al-Habib)

hampir dengannya jiwa rasa tenang
jika kau berdoa pasti diperkenankan-NYA..
cahaya Toha ( Nabi Muhamad ) tidak pernah lenyap
pertemukanlah kami denganya Ya Mujib

akan ku gadaikan nyawaku wahai Habib (nabi)
Muhammad yg memuliakan gharib (org yg jauh/ tidak dikenali)
berhampiran dengan mu jiwa rasa tenang
wahai Rahmat sekalian alam

Ya Habibi Ya Muhammad
(wahai kekasihku Muhammad)
Ya Tobibi Ya Mumajjad
(wahai penawarku yg dimuliakan)
Anta zul-Fadhlil—muayyad
(kau yang memiliki segala kelebihan)
Jalla man solla ‘alaik
(kemuliaan bagi mereka yg berselawat ke atas mu)


Lagu yang menusuk qalbu. Sayu. Dengar hari-hari tanpa jemu.
Lirik yang menginsafkan. Muhasabah diri. Begitu banyak yang belum terbuat. Sedih dengan diri sendiri.

Khusus untuk media di Malaysia, ambillah program TV ini sebagai inspirasi. Terlalu banyak ruang yang perlu diperbaiki. Tahniah untuk TV Al-Hijrah dan Astro Oasis serta TV9 (rancangan tertentu sahaja).

Saturday, June 4, 2011

Jom LIKE Iffah Farhanah!

Assalamualaikum.

Sebulan lebih ummi Iffah tak update blog. Sibuk betul ummi Iffah seorang ni. Meh Iffah tolong updatekan. Hehe...

Makcik-makcik, pakcik-pakcik, Iffah nak beritahu ni, Iffah ada sertai satu contest The Cutest Baby anjuran kawan ummi, Makcik Haridah Sahri namanya. Dia kawan ummi semasa ummi jadi freelance editor PTS dulu. Duduk serumah di rumah yang PTS sediakan. Waktu itu ummi anak dara lagi. Sekarang ini Makcik Haridah sudah jadi businesswoman tau! Taukeh Coklat dan Barangan Bayi. Hebatnya dia....Ummi pun teringin hendak jadi seperti dia. Ummi selalu cakap....

Oh, berbalik kepada contest tadi, senang sahaja caranya. Iffah cuma hendak minta bantuan makcik-makcik, pakcik-pakcik dan kawan-kawan untuk berikan undian kepada Iffah. Mesti ada akaun Facebook tau! Cara-caranya:
  1. Login Facebook dulu
  2. Masuk page Tasneem Baby and Kids dan klik LIKE
  3. Klik album Cuttest Baby Contest
  4. Cari gambar keempat bernama IFFAH FARHANAH
  5. Klik LIKE
Itu sahaja! Mudah, bukan?

Jadi, jom ramai-ramai LIKE Iffah ye...
Pemenang dikira berdasarkan undian LIKE tertinggi.

Ini gambar Iffah Farhanah yang ummi pertaruhkan. Hehe...





Hadiah utama ialah Bebetops yang cute seperti dalam gambar di bawah ini. Iffah teringin sangat nak pakai di kepala.


Cute, bukan? ;)


Terima kasih semua ya.... Kalau ada rezeki Iffah menang, Iffah ada sesuatu yang istimewa untuk para pengundi. Tapi ummi cakap, "Biarlah rahsia...." Insya-Allah.

Thursday, April 21, 2011

Iklan | Pesta Buku Antarabangsa Kembali!

Bismillah.

Hari ini hari paling sibuk bagi semua penerbit buku yang terlibat dalam Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2011. Hari memunggah kotak-kotak buku dari lori ke gerai, memasang rak buku, menyusun atur buku-buku di rak, menghias gerai pameran dan akhirnya keletihan dalam kepuasan. Ini semua saya rasai kali terakhir pada tahun 2008 bersama PTS.

Tahun 2011, saya bersama penerbit Kemilau Publika sibuk di pejabat Kota Damansara. Sekarang kami sedang mengemas barang dan meja, menyusun buku, fail, dokumen dan menyumbat ke dalam kotak, seal dan melabel kotak. Saya masih sempat menjawab e-mel penulis dan mengemaskini blog sementara menunggu van balik menghantar stok buku dari PWTC. (Update blog untuk promosi syarikat majikan saya ye). Kami akan berpindah dan memulakan operasi syarikat di pejabat baru di Saujana Utama, Sungai Buloh pada 1 Mei 2011.

Sebenarnya kami tidak terlibat secara langsung pada PBAKL kali ini, namun bekerjasama dengan Galeri Buku Syabab. Para pengunjung boleh mendapatkan buku-buku terbitan kami di Dewan Tun Razak 3, Gerai C11, C12, C16 dan C17.


Pastikan anda melihat logo ini.


Dapatkan buku-buku terbaru kami dengan diskaun hebat.

Jika mahu lebih penjimatan, print kupon di bawah, bawa ke PBAKL dan tunjukkan semasa membuat pembayaran.


Kami juga mengadakan program Bedah Buku buku terbaru Ustaz Ann Wan Seng bertajuk Biar Orang Cina Pimpin Islam. Bunyi tajuk buku agak kontroversi, justeru jemputlah hadir beramai-ramai mendengar hujah penulis tentang isu ini.

23 April 2011, Sabtu, jam 6 petang di pentas utama PBAKL PWTC


Ibu-ibu, bapa-bapa, kakak-kakak, abang-abang, adik-adik, sepupu-sepupu, mari kita manfaatkan pesta yang meriah ini. Jadikan ia aktiviti wajib keluarga setiap tahun. Pastinya tidak rugi melaburkan sejumlah wang untuk sesuatu yang bermanfaat!

Wednesday, April 13, 2011

Klip Video | Amir Munawer Vs Maher Zain

Saya terlihat pertama kali klip video Seluruh Mahabbah ini di FB teman. Tengok pada namanya, Amir Munawer saya tidak kenal pun. Tapi sedaplah nama itu. Kot boleh letak untuk nama anak seterusnya. Hihi. (Ok, masuk list siap-siap). Cuma nama Ruffedge biasalah dengar sebab suka dengan lagunya Belaian Jiwa.

Baru saya tahu yang penyanyi ini sudah ber'hijrah' lebih dahulu daripada Bob Lokman. Alhamdulillah, semakin ramai di kalangan artis Malaysia sudah mendapat hidayah untuk kembali kepada Pencipta. Mari kita doakan agar lebih ramai di kalangan mereka dan umat Islam seluruhnya terbuka hati, sedar, insaf dan kembali menghayati Islam.

Berbalik kepada lagu dalam klip video ini, ia mengisahkan kecintaan umat kepada Rasulullah SAW. Melodi dan liriknya sangat menyentuh jiwa. Syahdu. Klip videonya juga menarik dan satu kaedah dakwah yang kreatif dan direct to the point. Kalau anak-anak kecil tengok pun mereka boleh faham. Ia menggambarkan sunnah nabi dalam perbuatan dan amalan seharian beliau. Mudah untuk diikuti. Sepertimana klip video Maher Zain bertajuk The Chosen One juga menterjemahkan sunnah Nabi Muhamamd SAW dalam kehidupannya. Sebagai umatnya, kitalah yang seharusnya berbangga mencontohinya.

Mari layan sambil perhatikan.... ;)



Bulan pun pernah menyaksikan kisah,
cinta seorang nabi yang mulia,
apalah daya untuk kita semua,
meraih cinta yang suci dan tulus,

Dilahirkan ke dunia,

untuk kita semua,
dialah pembawa,
cinta sebenarnya,

Ya Rasulullah,

Seluruh mahabbah,
kuberikan kunyatakan,
hanya kepada mu,

Ya Rasulullah,

Seluruh mahabbah,
kuberikan kunyatakan,
hanya kepada mu,

Wajah baginda,

penuh bercahaya,
kekasih Allah yang paling setia,

Bumi Madinah,

menjadi mulia,
menghubung hati yang,
merindu padaNYA.

Dilahirkan ke dunia,

untuk kita semua,
dialah pembawa,
cinta sebenarnya.

Ya Rasulullah,

Seluruh mahabbah,
kuberikan kunyatakan,
hanya kepadamu.




Boleh baca cerita lanjut tentang hijrah penyanyi ini di blog fenomenasyid.

Bila tonton video Islami seperti ini, saya terfikir tentang aktiviti ala-ala Pop Kuiz yang boleh dibuat bersama anak-anak kecil. Orang dewasa pun boleh juga main sebab kadang-kadang kita pun tidak perasan. Contohnya, sebutkan sunnah nabi yang ada dalam video. Sudah tentu sangat banyak. Kemudian, ibu dan ayah bolehlah terangkan dengan lebih terperinci tentang perkara berkaitan dan ajak sama-sama amalkan. Salah satu cara pembelajaran yang tidak membosankan, insya-Allah.

Tuesday, April 12, 2011

La Boutique Caffe Upin Ipin

"Upin Ipin sudah ada kafe sendiri? Betulkah?"

"Betul, betul betul! Kalau tak percaya, tengok sini!"


Lokasi di Seksyen 7 Shah Alam, belakang Jakel

Saya datang ke Shah Alam kerana menghadiri personal coaching dengan Edymart anjuran Edy Marketing. Saya fikir makanan disediakan, rupanya tidak. Saya akan kongsikan dalam entri lain. (Yuran program RM50 sahaja, memang berbaloi. Memang takkan dapat di tempat lain). Maka berkeronconglah perut saya kerana belum makan tengah hari. Selesai program jam 3 petang, saya ajak suami makan di kedai bawah tempat program. Tapi, tiba-tiba saya ternampak restoran budak kembar kepala botak di sebelahnya. Ayat yang terkeluar waktu itu, "Eh, restoran Upin Ipin pun ada?" Terus saya ajak suami ke situ.

Melangkah masuk sahaja ke kafe itu.....


Wahhh!!!

Hiasan di dinding dan keseleruhannya ambil konsep cerita Upin Ipin

Tengok buku menunya, bukan main panjang lagi

Kreatif betul idea Les Copaque.
Mak budak pun suka apatah lagi budak-budak


Upin Ipin dan Iffah - watak baru akan muncul dalam musim baru.
Tengok kepala Iffah, sama macam mereka, kan? Kikiki

Tapi rambut Iffah sudah tumbuh berdikit-dikit.
Heroin ini baru menyulur, lambat lagilah boleh main kejar-kejar dengan Upin dan Ipin


Ini untuk En. Suami - Nasi Goreng Chicken Chop RM13.90

Ini pilihan saya - Spagetti Bolognaise RM8.80

Air teh-O ais RM1.50 + sirap bandung RM1.80

Jumlah semua RM26.
Quite okey
walaupun kami tidak kenyang juga sebenarnya. Huhu


Siapa yang datang bawa anak kecil, pastikan bawa duit besar, ya. Bukan saja boleh makan-makan, aksesori Upin Ipin pun ada dijual di sebelah kaunter bayaran. Silap-silap habis semua mahu dirembat. Cuma maskotnya saja yang tiada di sini. Iffah akan dapat patung Ipin dalam minggu ini sebab ummi sudah booking di sini. Teddy bear Iffah dapat kawan baru, yeay....!!!!

*Apa pula idea Les Copaque sekiranya Boboiboy juga meletup selepas ini?

Thursday, April 7, 2011

Jom Meriahkan! | 2nd Sarakids Open Day

Bismillah. Selamat hari Jumaat yang penuh barakah!

Sekejap saja sudah Jumaat semula. Rasanya baru saja Jumaat minggu lepas. Sempena hari baik ini, saya ingin menguar-uarkan kepada kalian tentang satu aktiviti hujung minggu bersama keluarga.

Bila?
24 April 2011
9.oo pagi - 2.30 petang

Di mana?
Denai Alam Riding Club, Shah Alam

Berapa yuran?
RM50 satu keluarga


Klik di bawah untuk maklumat lanjut.



Tentatif program


Nota daripada penganjur:

1) Jangan bimbang tentang anak-anak. Pelbagai aktiviti (joyride) dan games for kids disediakan di sana!

2) Tempat di DARC adalah sangat santai dan jangan bimbang tentang anak-anak panas (Kipas berhawa dingin) di sediakan dan semua aktiviti berbumbung

3) Acara Red Indian show, Fire eater dan band show akan disajikan kepada ibu2 pada waktu makan dan pasti, ini amat menggembirakan kita satu keluarga

4) Tema pada hari tersebut:

IBU: PINK

AYAH: HITAM

ANAK-ANAK: MERAH

*Wartawan dari semua akhbar, majalah Pa & Ma, TV9, TV3 akan menghadirkan diri, InsyaAllah.

Setakat ini, sebanyak 13 booth telah mendaftar untuk membuat jualan pada hari tersebut. tempat masih terbuka, dan mini bazaar menunggu anda. Setiap 1% dari hasil jualan akan didermakan ke Rumah Amal Kasih Bestari.

Anda berpeluang melihat 20++ kuda yang gagah perkasa dari seluruh dunia dan i bet, anda tak pernah lihat kuda setangkas itu

Artis, VIP yang akan bersama kita pada hari itu? Tunggu


Bagaimana menyertai?

Untuk pendaftaran, sila email ke:

  • ina@sarakids.com atau
  • nurul@sarakids.com atau
  • telefon 03-78475369

Borang penyertaan akan diberi kepada anda Sila nyatakan bilangan ahli keluarga yang hadir bagi tujuan keselamatan dan makanan.

Pembayaran adalah Rm 50 untuk satu keluarga. (makanan disediakan dari pagi-tgh hari)

* Utk yang tidak membuat bayaran tetapi masih mahu memeriahkan majlis, anda dipersilakan, jom datang ramai2 Cuma kupon makanan akan disediakan utk keluarga yang mendaftar dan membuat bayaran.

* Untuk usahawan, sebanyak 20 booth akan disediakan bagi tujuan perniagaan. 1% daripada hasil jualan akan didermakan pada Rumah anak Yatim. Untuk pendaftaran, sila email pada ain@sarakids.com


Meriah, bukan? Bagi yang berkelapangan, jom beramai-ramai kita ke sana! KLIK

Tuesday, March 29, 2011

Emak Marah Anak Bertudung?


Bismillah.

Nampaknya teratak maya saya ini berhabuk kembali. Bagi memeriahkannya semula, saya ingin kongsikan satu kisah kontroversi antara seorang anak dan ibunya berkenaan tudung. Saya kutip daripada blogwalking tengah hari tadi di blog ini. Tajuk entrinya agak sensitif bagi saya.

---

Alkisahnya, seorang pemuda bernama Shah baru sahaja baru sahaja pulang ke rumah. Dia sendirian di biliknya melepas lelah sambil menatap langit yang membiru.

Kesibukan menyelenggarakan ceramah keislaman di masjid betul-betul meletihkan. Suasana hening dan damai kerana di flat kediamannya kerana ramai penghuni masih belum balik dari kerja. Dari balik dinding sayup-sayup terdengar perbualan jirannya seorang Ibu tua dengan anaknya.

Anak : Ibu...

Ibu : Hhmmm

Anak : BU!

Ibu : APA?

Anak : Mmm... tadi saya ke masjid dengar ceramah....Ibu, dengarlah ni....

Ibu : IYA! Ibu dengar. Cakap ajalah. Kan ibu tengah sibuk memasukkan benang ke jarum ni. Susah pulak rasanya. Agaknya mata ibu sudah nak rabun...

Anak : Bu!

Ibu : Apa dia? Cakap ajelah...

Anak : Tadi, di masjid seorang ustaz bercerita soal tudung. Katanya pakai tudung itu wajib. Ibu, Mulai sekarang saya nak pakai tudung. Boleh tak, Bu..?

Ibu : Jangan...

Shah cuba menajamkan perhatian pendengarannya.

Anak : Tapi itu perintah Allah. Kalau tidak patuh kita berdosa,Bu. Boleh ya, saya nak pakai tudung?

Ibu : Kan ibu kata JANGAN...

Anak : Tapi bu... bukan lebih baik saya memakai tudung kerana kerana kita orang islam dan sudah tentu dapat menjaga maruah dan harga diri saya... betul tak bu...? Bolehlah bu...

Ibu : TAK BOLEH!

Anak : Kenapa? Atau ibu terpengaruh sama cerita bohong pasal memakai tudung? Ustaz cakap, tudung itu bukan budaya Arab. Itu syariat Islam. Islam yang sebenar bukan adat. Dari dulu memang diwajibkan demikian, bukan trend baru-baru ini aja.

Ibu : Iya, iya Ibu faham tu. Tapi ibu kata JANGAN PAKAI!

Anak : Jadi, Ibu melarang saya... Bu, mau tak mau saya tetap akan pakai tudung. Terserah Ibu nak kata apa. (Tak perlu taat pada orang tua jika menyuruh kita melakukan maksiat pada perintah Allah)

Ibu : Kamu tak faham-faham lagi ke? Ibu kata jangan, jangan, JANGAN!!!

Anak : WALAU APAPUN JADI, ESOK SAYA TETAP NAK PAKAI TUDUNG. MUKTAMAD!

Ibu : Jangan pakai, faham tak?

Anak : TUDUNG!

Ibu : JANGAN!

Anak : TUDUNG!!

Ibu : J A N G A N!!!

Anak : T U D U U UN G G G G G!!!!

Shah sudah tidak dapat menahan perasaannya. Dia terus keluar bilik untuk bertemu ibu dan anak itubagi membela si anak supaya si ibu bersetuju dengan kemahuan si anak. Tangannya sudah terangkat di depan pintu untuk mengetuk pintu....namun Shah terdengar lagi kata-kata daripada si ibu.

Ibu : KAMU NI BUDIN, IBU KATA JANGAN, JANGANLAH! KAMU KAN LELAKI.....Mana ada orang laki pakai tudung!!! Itu la, masa ustaz bagi ceramah kamu tido!!!
Shah terkedu lalu melangkah longlai ke biliknya semula.


Hehehe, serius betul baca ya....................saya pun terkena!!!

Gelak-gelak juga, tapi ada mesej di dalamnya.
(Ini juga akibat tidak mengenali jiran tetangga :))


Nota:
1. Hukum menutup aurat adalah wajib sama seperti menunaikan solat, puasa, zakat dll. Dalam al-Quran ada sebut, bukan saya yang reka cipta ya.
2. Tiada masalah jika mahu mengikut trend semasa, tetapi biarlah masih dalam batasan syariat. Zaman teknologi kini begitu banyak pilihan, cuma tepuk dada tanya selera.
3. Menutup aurat dapat menjaga maruah dan harga diri. Dengan syarat masih menjaga tingkah laku dan adab. Barulah NAMPAK MANIS DIPANDANG.
4. Cuba latih anak menutup aurat sejak kecil sepertimana potty train, barulah jadi kebiasaan pada mereka.


Macam ustazah cilik ini!

*

*

*

Tiba-tiba terasa mahu anjurkan GA, tapi adakah orang yang mahu sertai?

Wednesday, March 9, 2011

Dedikasi untuk Suami, Muhasabah untuk Isteri

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah, Allah menciptakan isteri-isteri bagi kamu dari jenis kamu sendiri, agar kamu dapat hidup tenang bersama mereka. Kemudian Allah menciptakan kasih sayang antara kamu antara suami isteri."
[Surah Ar-Rum: 21]

Jangankan lelaki biasa, Nabi pun terasa sunyi tanpa wanita.
Tanpa mereka, hati, fikiran dan perasaan lelaki akan resah.
Masih mencari walaupun sudah ada segala-galanya.
Apa lagi yang tidak ada di syurga, sehingga Adam a.s rindukan Hawa.

Kepada wanitalah
lelaki memanggil ibu, isteri atau puteri.
Dijadikan mereka dari tulang rusuk yang bengkok
untuk diluruskan oleh lelaki.
Tetapi kalau lelaki sendiri yang tidak lurus,
tidak mungkin mampu nak meluruskan mereka.
Tidak logik kayu yang bengkok
menghasilkan bayang-bayang yang lurus.

Luruskanlah wanita dengan cara yang ditunjuk Allah,
kerana mereka dicipta sebegitu rupa oleh Allah.
Didiklah mereka dengan panduan daripada-Nya.
Jangan cuba jinakkan mereka dengan harta,
nanti mereka semakin liar.
Jangan hiburkan mereka dengan kecantikan,
nanti mereka semakin menderita.
Yang sementara itu tidak akan menyelesaikan masalah.
Kenalkan mereka kepada cinta Allah yang Maha Agung,
di situlah segala jawapannya.

Akal setipis rambutnya, tebalkan dengan ilmu.
Hati serapuh kaca, kuatkan dengan iman.
Perasaan selembut sutera, hiasilah dengan akhlak.
Suburkanlah kerana dari situ nanti
mereka akan nampak nilaian dan keadilan Tuhan.
Akan terhibur dan bahagialah hati mereka,
walaupun tidak jadi ratu cantik dunia,
presiden ataupun perdana menteri negara atau women gladiator.

Bisikkan ke telinga mereka bahawa
kelembutan bukan suatu kelemahan.
Itu bukan diskriminasi Tuhan.
Sebaliknya disitulah kasih sayang Tuhan,
kerana rahim wanita yang lembut itulah
yang mengandungkan lelaki-lelaki waja
negarawan, karyawan, jutawan dan 'wan-wan' yang lain.
Tidak akan lahir superman tanpa superwoman.

Wanita yang lupa hakikat kejadiannya,
pasti tidak terhibur dan tidak menghiburkan.
Tanpa ilmu, iman dan akhlak,
mereka bukan sahaja tidak boleh diluruskan,
bahkan mereka pula membengkokkan.

Lebih ramai lelaki yang dirosakkan oleh perempuan
daripada perempuan yang dirosakkan oleh lelaki.
Sebodoh-bodoh perempuan pun boleh menundukkan sepandai-pandai lelaki.
Itulah akibatnya apabila wanita tidak kenal Tuhan.
Mereka tidak akan kenal diri mereka sendiri, apalagi mengenal lelaki.
Kini bukan saja ramai bos kehilangan secretary
bahkan anak pun akan kehilangan ibu
suami kehilangan isteri
dan bapa akan kehilangan puteri.

Jinakkan diri dengan Allah,
nescaya akan jinaklah segala-galanya dibawah pimpinan kita.
Jangan mengharap isteri seperti Fatimah,
kalau peribadi belum lagi seperti Ali.

Bila wanita derhaka dunia lelaki akan huru-hara.
Bila tulang rusuk patah, maka rosaklah jantung, hati dan limpa.
Para lelaki pula jangan hanya mengharap ketaatan
tetapi binalah kepimpinan.
Pastikan sebelum memimpin wanita menuju Allah
pimpinlah diri sendiri dahulu kepada-Nya.


Petikan daripada tulisan Muhammad Ali Qutb
Mutiara Perkahwinan Menurut Ajaran Islam
(Tuhfatul-’Aris Wal-’Arus)

Perjalanan kita masih jauh. Semoga ikatan yang terbina ini berkekalan hingga ke akhir hayat dan bersambung di akhirat sana. Kita sememangnya berbeza, namun kita sama sebagai hamba-Nya. Peranan kita juga sama. Mari kita sama-sama hidup dalam redha-Nya.


Iffah Farhanah, permata hati penyejuk jiwa.
Amanah Allah untuk kita.
Tanggungjawab kita mengenalkannya pada pencipta-Nya.
Membesarkannya dengan ajaran baginda.
Mendidiknya menjadi hamba dan insan berguna.
Kita perlu lakukannya bersama.
Kerana dia zuriat kita.
Dan Tuhan akan persoalkannya di akhirat sana.

Thursday, March 3, 2011

Konsert

Saya adalah penggemar muzik.
Tetapi hanya muzik yang sedap di telinga sahaja yang saya layan. (Mestilah. Kalau tidak sedap,buat apa layan, sakit telinga dan jiwa sahaja, kan?)

Bila ada sahaja konsert nasyid, saya jarang tidak pergi menonton secara live.
Bukan sebab minat pada artis itu, tetapi minat untuk mendengar muzik, melodi dan lirik itu secara live. Terasa ada kelainan daripada rakaman.
Entah. Ada orang cakap, saya sentimental.

Konsert terakhir saya pergi adalah pada tahun 2009 di UIA iaitu Konsert Opick.
Dua kali Maher Zain datang membuat konsert, saya ajak suami pergi. Tetapi En Suami cakap, dengar sahaja mp3, beribu-ribu kali pun boleh dengar. Ya, memang betul tetapi....Tetapi tidak mengapalah, memikirkan tidak sesuai membawa anak kecil ke konsert dan tidak sampai hati meninggalkan si kecil pada malam hari, saya beralah. (Iffah jangan risau, ummi tak kecik hati pun...)

Sekarang, hari-hari saya buka youtube konsert Maher Zain baru-baru ini. Cuma mahu dengar lagu terbarunya bertajuk Freedom yang dicipta khas mengenangkan perjuangan rakyat Mesir. Sedap alunannya. Jom layan.....!




Ini liriknya yang menyentuh hati

Gathered here with my family
My neighbours and my friends
Standing firm together against oppression holding hands
It doesn't matter where you're from
Or if you're young, old, women or man
We're here for the same reason; we want to take back our land

Oh God thank you
For giving us the strength to hold on
And now we're here together

Calling you for freedom, freedom
We know you can hear our call ooh
We're calling for freedom, fighting for freedom
We know you won’t let us fall oh
We know you're here with us

No more being prisoners in our homes
No more being afraid to talk
Our dream is just to be free, just to be free
Now when we've taking our first step
Towards a life of complete freedom
We can see our dream getting closer and closer, we're almost there

Oh God thank you
For giving us the strength to hold on
And now we're here together

Calling you for freedom, freedom
We know you can hear our call ooh
We're calling for freedom, fighting for freedom
We know you won’t let us fall oh
We know you're here with us

I can feel the pride in the air
And it makes me strong to see everyone
Standing together holding hands in unity
Shouting out load demanding their right for freedom
This is it and we're not backing of
Oh God we know you hear our call

And we're calling you for freedom, freedom
We know you can hear our call ooh
We're calling for freedom, calling for freedom
We know you won’t let us fall oh
We know you're here with us


Credit to Akhi Frizdan

Maher Zain Live in Concert
Melawati Stadium, Shah Alam

25th February 2011
Related Posts with Thumbnails