Friday, November 20, 2009

Kasihmu Amanahku




Pernikahan menyingkap tabir rahsia
Suami isteri inginkan keluarga yang bahagia
Dan mengharapkan sebuah bahtera indah
Untuk bersama belayar ke muara

Pernikahan, menginsafkan kita
Perlunya iman dan takwa, meniti sabar dan redha
Bila masa senang syukuri nikmat Tuhan
Susah mendatang tempuhi dengan tabah

Isteri janji telah dipateri
Diijab kabulkan dan dirahmati
Detik pertemuan dan pernikahan
Yang dihujani air mata kasih
Demi syurga Ilahi

C/o
Suami jangan menagih setia
Umpama Hajar dan setianya Zulaikha
Terimalah seadanya yang terindah
Di lubuk hatimu
Isteri adalah amanah buatmu

Pernikahan mengajar tanggungjawab bersama suami dan isteri

Isteri hamparan dunia
Suami langit penaungnya
Isteri ladang tanaman
Suamilah pemagarnya
Isteri bagai kejora
Suami menjadi purnama
Tika isteri beri hempedu
Suami tabah menelannya

Tika suami terteguk racun
Isteri carilah penawarnya
Sungguh isteri rusuk yang rapuh
Berhati-hatilah meluruskannya

Album : Damba Kasih
Munsyid : In-Team
http://liriknasyid.com

Senilagu: Abai Os (Hijjaz Records Sdn. Bhd.)
Senikata : Abai Os (Hijjaz Records Sdn. Bhd.)
Hakcipta : Hijjaz Records Sdn. Bhd.

Friday, October 16, 2009

Cinta Facebook...Akhirnya Bersatu

~ Alhamdulillahi Rabbil Alamin....~




Segala pujian hanya bagi Allah, Tuhan sekalian alam.

Penantian akhirnya berkesudahan.

18 Julai 2009 - Di dalam inbox akaun e-mel PTS, saya menerima satu e-mel salam perkenalan daripada Fadli Cikgu Pencen, salah seorang hamba Allah di dalam senarai kawan Facebook saya. Entah siapa gerangannya, saya juga tidak tahu.

24 Julai 2009 - Saya membalas huluran salam itu dengan hati terbuka selepas meneliti serba sedikit profil mengenainya. Juga atas saranan seorang teman baik yang punya naluri membaca 'instinct' manusia.

26 Julai 2009 - Ditaqdirkan Allah, tanpa appointment, kami terchatting di ruang chat FB, seterusnya berpindah ke YM. Sudah terasa keserasian walau pertama kali berbual. Perkenalan berterusan melalui ruangan maya.

1 Ogos 2009 - Pertemuan pertama secara face to face.

10 Ogos 2009 - Saya bertemu dengan keluarganya di kediaman mereka di PJ buat kali pertama.

Ditolak, tambah, bahagi dan darab, 68 hari selepas e-mel perkenalan itu, kami berdua berjanji untuk sehidup semati bersama. Alhamdulillah, tempoh perkenalan yang singkat dan padat, akhirnya menyatukan dua hati. Inilah dinamakan taqdir dan kami gembira dan redha dengan qadha qadar Allah ini.

5 Syawal 1430 bersamaan 24 Oktober 2009, kami selamat diijabqabulkan bersaksikan tok kadi, Ustaz Mazlan, dua orang saksi, Cikgu Omar danUstaz Fisol, ayahanda, bonda, kaum keluarga, sanak saudara dan sahabat handai di Surau al-Ehsan, Ipoh, Perak. Ayahandaku, Md Tahir bin Yahaya menikahkan kami. Dengan dua kali lafaz, kami sah sebagai paangan suami isteri.

Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar. Semoga Allah memberkati masjid yang dibina ini. Semoga ia berkekalan hinnga ke syurga!

Butiran maklumat majlis Walimatul Urus:
Pihak perempuan - 29 November 2009 (Raya ke-3 Eiduladha) di Ipoh, Perak.
Pihak lelaki - 12 Disember 2009 di Kaki Gunung Jerai, Gurun.

Insya-Allah, kad undangan akan dihantar pada awal November ini. Semoga sahabat dan teman semua dapat hadir meraikan majlis kami ini. Moga kehadiran kalian menambah keberkatan dan kebahagaian kami.

Saturday, July 25, 2009

Terima Kasih Tuhan...

Bismillah wallhamdulillahi Rabbil 'Alamin.

Kesyukuran hanya untukMu, wahai Tuhan yang penuh dengan ar-Rahman dan ar-Rahim. Engkau begitu menyayangiku. Akan kubalas kasih sayangMu. Itu janjiku padaMu.

Masih dapat kuhela nafas yang segar seawal pagi hari ini. Bersama bisikan semangat di telinga untuk bangkit semula daripada alpa. Untuk apa ditangisi hari-hari semalam, hanya duka bertapa, tidak menjanjikan apa-apa.

Hari ini dan ke depan. Hadapi kenyataan dengan senyuman, perjalananku masih panjang. Terima kasih Tuhan atas nikmat iman. Kan kujadikanMu teman, kala susah dan senang.
Insya-Allah. Kupasti Kau kan sentiasa buatku bahagia....




~Ya Allah, gembirakanku dengan redhaMu~

Wednesday, July 1, 2009

Walimah Syakir & Aisyah @ Ipoh, Perak


Selamat Pengantin Baru

kami ucapkan selamat pengantin baru
kekal abadi buat selamanya
berbahagialah suri di dalam rumah tangga
kasih yang bersemi mula mekar berbunga

pernikahan adalah diperintahkan
sunnah baginda yang dimuliakan
bahtera dikemudi bersama sehaluan
keimanan di hati dijadikan pedoman

pabila dua hati bercantum menjadi satu
kata disepakati tanda telah setuju
majlis diraikan pengantin tersimpuh malu
santapan dihidangkan buat para tetamu

rasul berbangga dengan ummat yang ramai
kerana itulah kita digalakkannya
tanda agama indah berkembang
ummat islam maju gemilang
terbina ummat yang terbilang
persaudaraan

Album : Layar Keinsafan
Munsyid : Mestica
http://liriknasyid.com

Saturday, May 30, 2009

Jelajah Yakjuj Makjuj di Lembah Klang, Malaysia


Buku terlaris di MPH ketika ini adalah buku Yakjuj Makjuj : Bencana disebalik Gunung karya Muhammad Alexander yang merupakan Pensyarah Sejarah dan Tamadun di Universitas Brawijaya, Indonesia. Karya ini adalah hasil kajian Tesis PhD beliau. Sempena Pesta Buku Read Malaysia 2009 bertempat di The Mines, Seri Kembangan Beliau akan hadir berdiskusi dengan peminat dan pembaca karya ini.


“Sebuah karya yang serius mengenai Yakjuj Makjuj. Menggabungkan 3 kitab iaitu Al-Quran, Taurat dan Injil.” - Prof Dr Zulkifly Yusof (Universiti Malaya)

Berikut adalah jadual jelajah promosi penulis buku Yakjuj Makjuj : Bencana di Sebalik Gunung

30 Mei 2009 (Sabtu) 3.00 – 4.00 pm
Diskusi Buku di MPH Mid Valley, K.Lumpur


31 Mei 2009 (Ahad) 11.00 – 1.00 pm
Forum Diskusi Buku di Pesta Buku Read Malaysia
Panel : Bapak Wisnu Sasongko (Penulis), Dr Muhd Rumaizuddin Ghazali (Pensyarah USIM)
Moderator : Ustaz Zamri Zainal Abidin (IKIM)

31 Mei 2009 (Ahad) 3.00 – 4.00 pm
Diskusi Buku di MPH Alamanda, Putrajaya

31 Mei 2009 (Ahad) 7.30 pm
Kuliah Maghrib di Masjid Putra Nilai, Nilai

1 Jun 2009 (Isnin) 7.30 pm
Kuliah Maghrib di Surau An-Naim, Wangsa Maju

Datanglah beramai-ramai dan kenali SIAPAKAH YAKJUJ & MAKJUJ?


Monday, May 11, 2009

Kebetulan yang Dirancang Tuhan

WAIZ (MALAYSIA) SDN BHD

Pada saya, ia hanya suatu kebetulan. Hakikatnya, pertemuan dengan Encik Hazali dan Puan Roszita di pejabat WAIZ pada Jumaat lepas sudah diatur oleh Pencipta.

Seorang teman tertinggal bateri charger laptopnya selepas tamat kursus di sini. Beliau meminta bantuan saya untuk mengambilnya di pejabat ini. (Pejabat WAIZ di Taman Melawati, manakala pejabat editorial PTS di Wangsa Melawati). Atas dasar "ta'awun 'alal birri wattaqwa", saya bergegas ke sana, lagipun tidaklah jauh mana....

Pasangan suami isteri ini sangat peramah an memuliakan tetamu. Walaupun pertama kali bertemu, dalam keadaan sedar ataupun tidak sedar, kami berbual dan berkongsi maklumat hampir sejam. Saya dijamu dengan bihun goreng, fresh orange dan sirap (lebihan makanan peserta kursus). Siap bergambar lagi dengan mereka, padahal saya bukanlah peserta kursus pun. Insya-Allah, saya melihat pertemuan ini sebagai ruang untuk bekerjasama selepas ini!



WAIZ adalah syarikat bumiputera yang sudah beroperasi sejak tahun 1999. Mengambil nama anak sulung pasangan bahagia ini. Mereka menyediakan khidmat latihan dan pembangunan kemahiran IT, peningkatan kerjaya kakitangan serta khidmat nasihat dalam bidang teknologi maklumat. Jelajahi laman sesawang ini bagi mendapatkan perkhidmatan latihan yang disediakan oleh mereka.

Sebagai info, mereka adalah orang penting yang bertanggungjawab merekodkan rancangan penulis-penulis PTS di TV.

Saya ditanya oleh Kak Ita (panggilan mesranya), "Firdaus berminat dengan kursus apa?"

Jawab saya, "Indesign! Kalau boleh yang lanjutan!"

"Ya. Diorang (mungkin pegawai PTS sendiri) ada beritahu. Dengarnya kena tunggu sampai person in charge masuk semula lepas bersalin." Kak Ita membalas.

"Aha, ya ya." Saya mengiyakan.

Apa yang menarik di pejabat comel ini adalah dekorasi di dalam dan di luar pejabat. Melangkah sahaja di pintu masuk tingkat bawah, kita disambut dengan ucapan "Selamat Datang" pada karpet merah dan biru yang dipijak. Terasa pemiliknya begitu meraikan kedatangan tetamu. Naik sahaja tangga, kita akan mencium wangian bunga segar di tingkat atas. Apabila melangkah masuk ke dalam pejabat pula, kelihatan pokok-pokok jenis daun segar disusun kemas di dalam pasu di atas meja.



Satu aroma yang menyegarkan dan terapi minda yang mendamaikan! Alangkah baiknya di pejabat PTS dibuatkan landskap sebegitu ditambah dengan kolam air terjun dan ikan berenang-renang dengan bebasnya, alangkah tenang!

***

INSTITUT GENERASI & BISNES KECIL-KECILAN

Perbualan semakin rancak. Saya sebenarnya rasa sangat teruja kerana pertama kali mengetahui pusat latihan sebegini yang dibuka oleh 'orang kita' (Melayu). Saya menceritakan, semasa semester akhir di UIA, saya ada mengikuti Sijil Penyelenggaraan Komputer (Certificate in PC Maintenance) di Insititut Generasi, KL selama empat bulan. Di dalam kelas itu, hanya saya seorang sahaja pelajar perempuan! Tetapi ia tidak mematikan minat saya pada masa itu. Selepas tamat kursus itu, saya mendaftar pula dalam Sijil Sains Komputer & Multimedia, tetapi terpaksa berhenti separuh jalan kerana sebab tertentu.

Alhamdulillah, hasilnya, saya dapat memformatkan pc sendiri. Saya sangat teruja! Saya memulakan bisnes sendiri. Tidak perlu lagi menghantar kepada pelajar lelaki atau brothes (panggilan bagi pelajar lelaki di UIA) apabila berlaku masalah pada komputer. Charge standard RM30, tetapi saya hanya letakkan RM10 sahaja. (Macam orang tidak pandai bisnes sahaja gayanya. Haha...) Lama-kelamaan, nama saya meniti di bibir pelajar-pelajar perempuan (sisters) terutamanya yang mendiami Mahallah Nusaibah dan sama jurusan dengan saya.

Tanpa saya rencanakan dengan teliti, akhirnya saya semakin serius dengan dunia ini. Bermula dengan mengenal pasti kerosakan pc, memformatkan pc, kemudian membuatkan salinan cd drama Korea yang sedang hangat ketika itu, (My Little Bride, Full House, Autumn in My Heart, Kiamat Sudah Dekat {eh, filem Indon ni}), seterusnya perkhidmatan print assignment.

(Sebenarnya, saya juga sibuk mengisi masa dengan kerja part time di cyber cafe mahallah dan mengajar tusyen di rumah. Sebabnya saya hanya ambil 3 subjek pada semester akhir dan saya tidak biasa jika tidak sibuk!)

Dunia bisnes bukanlah perkara baru bagi saya. Saya sudah terjebak sejak zaman sekolah menengah lagi. Pada masa itu, saya menjual telekung dua lapis Amirul untuk pelajar-pelajar SERATA (Sekolah Raja Perempuan Taayah) dan ia berterusan hingga saya ke menara gading. Kini, saya menjadi agen pengedar bagi tudung-tudung bersaiz 60 inci. Ia milik keluarga mertua sahabat baik saya, Nisa'. Bagi sesiapa yang berminat, anda boleh mendapatkannya di HRA Enterprise di Taman Melewar, Greenwood Gombak atau hubungi saya untuk mendapat harga diskaun pengedar.

***

Siang tadi, saya terjumpa sekali lagi dengan En Hazali (WAIZ) di Bengkel Penulisan Sastera Agama untuk Remaja Lelaki anjuran Puan Ainon. Saya memberi cadangan kepada beliau supaya menulis buku Siri Buat Bisnes dengan Khidmat Latihan Perisian Komputer. Saya yakin ramai graduan bidang IT yang tidak mahu makan gaji dan berminat dengan bisnes dapat menjadikan kerjaya ini sebagai ruang mencari rezeki yang halal dan beroleh pahala berpanjangan walaupun selepas mati.

Kata beliau sambil tersenyum, "Insya-Allah!"

Kuberyukur atas nikmatmu, ya Allah!

Thursday, May 7, 2009

Syurga di Bawah Telapak Kaki Ibu

Entri ini ditulis bukanlah kerana mahu menyahut dan meraikan sambutan Hari Ibu yang dianjurkan oleh masyarakat di Barat. Ia lahir atas dasar rasa kangen dan ingatan pada Mama di kampung. Dan secara kebetulan, ia berlaku dalam bulan Mei ini.

Entri ini dapat diambil daripada e-mel yang dihantar oleh rakan sejawat dan juga serumah dengan saya. Semoga ia mampu dihayati oleh diri ini dan juga memberi manfaat buat semua yang membaca. Hayatilah bersama iringan Lagu untuk Ibu yang syahdu nyanyian kumpulan Brothers.



Orang kata aku lahir dari perut mak

(bukan orang kata...memang betul pun)

Bila dahaga, yang susukan aku....mak
Bila lapar, yang suapkan aku....mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku....mak

Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....mak
Bila bangun tidur, aku cari....mak
Bila nangis, orang pertama yang datang....mak
Bila nak bermanja, aku dekati....mak

Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak
Bila nakal, yang memarahi aku....mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma....mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak

Bila takut, yang tenangkan aku....mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak
Aku selalu teringatkan....mak
Bila sedih, aku mesti telefon....mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....mak
Bila bengang...aku suka luah pada....mak

Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah....mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak
Bila ada masalah, yang paling risau....mak

Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni....mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk....mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak
Yang selalu berleter kat aku....mak
Yang selalu puji aku....mak
Yang selalu nasihat aku....mak
Bila nak kahwin...Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....mak

Aku ada pasangan hidup sendiri....

Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari....mak

Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....mak

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....emakku

Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....mak

Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”

Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. mak ingat kat aku

Bila-bila... aku akan telefon pasanganku
Entah bila...aku nak telefon mak

Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak

Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah."
Berderai air mata jika kita mendengarnya........

Tapi kalau mak sudah tiada..........
MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya. Kos upah membantu ibu:

  • Tolong pergi kedai = RM4.00
  • Tolong jaga adik = RM4.00
  • Tolong buang sampah = RM1.00
  • Tolong kemas bilik = RM2.00
  • Tolong siram bunga = RM3.00
  • Tolong sapu sampah = RM3.00
  • Jumlah = RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

  • Kos mengandungkanmu selama 9 bulan = PERCUMA
  • Kos berjaga malam kerana menjagamu = PERCUMA
  • Kos air mata yang menitis keranamu = PERCUMA
  • Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu = PERCUMA
  • Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu = PERCUMA
  • Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku = PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,

"Saya Sayangkan Ibu." Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada muka surat yang sama ditulisnya.


SEKARANG
Jika kamu menyayangi ibumu, "forward"kanlah perkongsian ini kepada sahabat-sahabat anda.

Sekiranya dihantar kepada:
1 orang : Kamu tidak sayangkan ibumu
2-4 orang : Kamu sayang ibumu
5-9 orang : Bagus! Sayang jugak kamu kepada ibumu
10/lebih : Syabas!Kamu akan disayangi ibumu

Hanya doa yang mampu untukmu, Mama...
"Rabbighfirli waliwalidayya warhamhuma kama rabbayani soghira."

Sunday, April 19, 2009

Muhasabah Cinta

Terima kasih pada sang pengirim lagu ini. Ia datang ketika diri dalam kebuntuan. Sejak menerimanya, ia sentiasa bermain di telinga saya. Hinggakan ia mampu menitiskan air mata. Liriknya begitu menyentuh jiwa. Irama dan melodinya juga bisa menenangkan hati yang lara. Hayatilah....



Liriknya juga buat tatapan...

Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dari-Mu
Ku pasrahkan semua pada-Mu

Tuhan baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cinta-Mu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi muhasabah cintaku

Tuhan kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku dengan-Mu


Munsyid: Edcoustic (Indonesia)

Inikah Sikap Orang Kita?



Gambar ini diambil daripada flicker.com. Saya yakin situasi ini berlaku di luar negara, atau lebih tepatnya di negara Barat, melihat kepada bangunan, pokok dan persekitarannya. Adakah ini tempat pembuangan sampah? Adakah kereta ini juga adalah sebahagian daripada sampah yang mahu dibuang?

Tetapi, percayakah, situasi ini juga berlaku di Malaysia, atau lebih tepatnya di satu kampung di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur?

Ia berlaku kepada saya sendiri dan adik saya, Kauthar selepas kami menjamah Chicken Chop dan Fish & Chip di Chop & Stik tadi. (Saya sudah kempunan sejak semalam. Huhu...). Selepas mengambil adik saya di Pudu, saya terus memandu ke sini. Rasanya, hampir setengah tahun saya tidak manjamu selera di sini.

Semasa berjalan ke arah kereta, dari jauh saya terlihat seperti ada sesuatu di atas bumbung kereta saya. Kemudian, saya melihat satu keluarga sedang melintasi saya ke arah pagar rumah. Si ibu memimpin anaknya berjalan sambil muka anaknya ditutup dengan kain (kerana hujan baru sahaja menitik), manakala si ayah berjalan di belakang.

Sejurus sampai di kereta, saya memicit alarme dan lampu bip dua kali seperti biasa. Tiba-tiba, si ayah tadi berpusing ke arah saya dan terus bersuara,
"Kak, ada otak tak? Haa?!! Ada otak tak?"
"Tau tak ni rumah orang?
"Kenapa parking kat sini?
"Saya tanya,awak ada otak tak?

Itulah ayat-ayat yang keluar daripada si ayah itu. Dek kerana sangat terkesima, saya terdiam dan tidak membalas. Hanya sepotong ayat yang terkeluar dari mulut saya, "Saya minta maaf, encik."

Lelaki itu membalas, "Maaf-maaf jugak, tapi tengok la kalau orang dah marah, sampai letak sampah atas kereta. Kalau ye pun pergi makan, fikir la orang lain."

Saya terus terpandang sebondot sampah dalam plastik hitam di atas bumbung kereta kesayangan saya. "Astaghfirullah." Mujurlah sebondot sahaja.

Lelaki itu kemudian beransur masuk ke kawasan rumahnya. Saya sedar mata jiran-jiran dan orang di situ yang memerhatikan ke arah saya. Saya menurunkan bondot hitam itu. Agak berat juga. Saya juga tidak pasti sampah apa di dalamnya kerana tidak berbau. Di bawah, masih ada sebondot sampah dan sebakul daun kering. Agaknya, sekiranya saya meneruskan niat untuk singgah melihat ikan dan akuarium selepas makan tadi, entah apa lagi yang ada pada kereta saya. Astaghfirullah.

Oleh kerana masih terkejut dengan kejadian yang berlaku, saya dan adik terus masuk ke dalam kereta dan kami berlalu pergi. Suasana sepi seketika.

Saya menegur Kauthar, "Hang terkejut ka?"
"Ha'a, terkejut sikit,"jawabnya.

Saya juga terkejut. Inikah sikap orang kita?

Saya akui, mungkin saya juga bersalah kerana meletakkan kereta di hadapan pagar rumah mereka,walaupun sebenarnya saya hanya suku sahaja ruang. Saya juga yakin, mana-mana kereta muat melalui ruangan itu memandangkan Viva saya tidaklah begitu panjang. Namun, ia sudah berlaku. Saya berharap ia tidak akan berlaku lagi, insya-Allah. Moga menjadi pengajaran buat semua. (Tetapi, saya tidak akan serik untuk makan di situ lagi...(",)).

Friday, April 17, 2009

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009




Datanglah beramai-ramai ke Booth PTS di Tingkat 1,bersebelahan pentas utama PWTC.
Jam 10 pagi hingga 8 malam (Isnin-Khamis)
Jam 10 pagi hingga 10 malam (Jumaat-Ahad)

PTS memberikan diskaun 15% sepanjang pesta berlangsung.

Diskaun istimewa 20% dan 25% pada hari tertentu. Dapatkan kupon sama ada:
1. Gerai PTS
2. Download dari laman web http://pts.com.my/pestabuku
3. Membeli topup dari CELCOM Xpax yang bekerjasama dengan kami di pesta ini.

Kupon ini boleh juga difotokopi. Sebar-sebarkan juga pada teman-teman, saudara-mara dan sahabat handai anda.

Lihat juga laman web PBAKL 2009 di http://klbookfair.com

"Iqra' bismi rabbikallazi khalaq. Khalaqal insani min 'alaq. Iqra' warabbukal akram. Allazi 'allami bilqalam. 'Allamal insana ma lam ya'lam."

Monday, April 6, 2009

Aktiviti Hujung Minggu

Hujung minggu minggu lepas, masa saya dan kawan-kawan serumah terisi sepenuhnya. Lama sudah tidak menghabiskan masa dengan aktiviti santai begini. Alhamdulillah, perancangan kami berjalan lancar dan mengikut seperti yang direncanakan.



JUMAAT Malam



Bidan Terjun: Pengapit Pengantin



Sempena Majlis Resepsi pasangan pengantin Tarmizi & Nurul Hafizah dan Hafizal & Zatul



Siap ada raptai malam sebelum majlis



















***



SABTU Tengah Hari



Majlis Resepsi























Bersama junior SERATA, Azsida dan anak sulungnya, Danish, (10 bulan). Dalam perut ada seorang lagi (5 bulan)



***



SABTU Petang



Ziarah Rakan Sekerja, Bai di Hospital Serdang



Alhamdulillah kami sempat datang melawat, rupa-rupanya Bai boleh keluar dari hospital esoknya. Hampir 2 minggu ditahan di hospital kerana menghidap penyakit buah pinggang. Bai kini menjalani rawatan dialisis dan selepas ini boleh melakukannya di rumah sahaja setiap 4 jam sekali. Kemungkinan Bai akan terus bekerja dari rumah. Marilah kita bersama-sama memberi sokongan untuk Bai. Hidup Bai!









Bersama isterinya yang sentiasa menjadi teman di sisi





Bai yang ceria dengan lawak jenaka Kak Ann



~ Bai, kami doakan semoga Bai cepat sembuh dan ceria-ceria selalu...~



***



SABTU Malam



Majlis Ulangtahun Perkahwinan ke-30 Pak Latip





Pak Latip beramah mesra dengan kami, geng PTS





Seperti Andrea Hirata pria berbaju merah itu. Siapa ya..?





Restoran Terapung Makanan Laut De Tasik di UNITEN





Sis Ann dan Sis Shikin





Ida Munira & suaminya, Amin (Bekas pramugara tu)



~ Terima kasih atas undangan istimewa ini. Semoga kebahagiaan sentiasa memayungi kehidupan Pak Latip sekeluarga ~



***



AHAD Pagi



Sarapan bihun goreng di teratak Kak Ann, Sungai Ramal, Kajang, yang penuh dengan kucing-kucingnya. Sempat merakam panorama indah di sekitar halaman rumahnya.


















***



AHAD Tengah Hari



Ziarah ke banglo Ida Munira di Taman Jasmin, Kajang











Mohd Danish yang sangat comel dan suka berbual walaupun baru 7 bulan. Saling tak tumpah wajah papanya.























Semua aunty ni sudah tidak sabar mahu jadi ibu...huhu...



***



AHAD Petang



Ziarah Ibu Saudara Shikin di Seri Kembangan. Pasangan yang baru sahaja mendirikan rumah tangga November tahun lalu.



~ Semoga terus bahagia ~



***



6.00 petang- Kami tiba di teratak Wangsa Budi dalam keletihan yang teramat sangat. Alhamdulillah semuanya selamat....















Saturday, March 28, 2009

Walimatul 'Urus Mohamed Syakir & Nur Aisyah: Episod 2

Gambar sekitar Majlis Kesyukuran Merai Mempelai dan Tetamu



15 March 2009 / 18 Rabi'ul Awal 1430
Kampung Jeram, Beserah
Kuantan, Pahang

Wednesday, March 25, 2009

Rapuh

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu



Album : Ya Rahman
Munsyid : Opick

Tuesday, March 17, 2009

Walimatul 'Urus Mohamed Syakir & Nur Aisyah: Episod 1

Bismillah walhamdulillahi rabbil ‘alamin.

Dengan rahmah dan inayah Allah SWT, selesai sudah majlis aqad nikah dan kenduri kesyukuran satu-satunya adik lelaki kesayangan saya, Mohamed Syakir dengan pilihan hatinya, Nur Aisyah Abdul Talib semalam. Moga rahmat Allah memayungi majlis barakah ini yang berlangsung dalam suasana penuh kesederhanaan dan dilimpahi hujan rahmat.


"Aku terima nikahnya Nur Aisyah binti Abdul Talib dengan mas kahwin Ringgit Malaysia 22.50 tunai...!" Alhamdulillah, hanya dengan sekali lafaz dengan penuh yakin dan konfiden. SAH!


Mendengar khutbah zawaj dengan penuh khusyuk dan debaran

“Barakallahu lakum wabaraka ‘alaikum waja’ala bainakuma fi khair.”

Satu episod baru bermula dalam hidup hero saya, mama, baba, adik-adik dan saya sebagai kakak sulung. Semoga kehadiran insan baru ini sebagai sebahagian daripada ahli keluarga kami membawa rahmat dan keberkatan yang melimpah ruah kepada kami sekeluarga, insya-Allah.







Sebagai kakak sulung, Along sedikitpun tidak berkecil hati kerana adik lelaki Along lebih dahulu menamatkan zaman bujang dan membawa menantu pertama buat mama dan baba. Malah, Along menumpang gembira kerana Abang membuatkan mama, baba dan ahli keluarga berasa bahagia. Titisan air mata yang jatuh tatkala lafaz aqad nikah semalam adalah air mata gembira. Ketahuilah, Along sentiasa mendoakan jodoh dan kebahagiaan kalian berpanjangan hingga ke syurga. Jauh di sudut hati, Along redha dan pasrah bahawa jodoh Along belum tiba lagi. Along yakin, Insya-Allah, ia akan tiba jua suatu masa nanti.


15 March 2009 / 18 Rabi'ul Awal 1430
Kampung Jeram, Beserah
Kuantan, Pahang

Wednesday, February 25, 2009

Rahmat Ujian

Dalam derita ada bahagia
Dalam gembira mungkin terselit duka
Tak siapa tahu
Tak siapa pinta ujian bertamu
Bibir mudah mengucap sabar
Tapi hatilah yang remuk menderita
Insan memandang
Mempunyai berbagai tafsiran

Segala takdir, terimalah dengan
hati terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

Harus ada rasa bersyukur
Disetiap kali ujian menjelma
Itu jelasnya membuktikan
Allah mengasihimu setiap masa

Diuji tahap keimanan
Sedangkan ramai terbiar dilalaikan
Hanya yang terpilih sahaja
Antara berjuta mendapat rahmatnya

Allah rindu, mendengarkan
Rintihanmu, berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah
Menghadapi
Segala ujian diberi
Maka bersyukurlah selalu



Munsyid: Mestica
Senilagu: Manis Helma (Hijjaz Records Sdn. Bhd)
Senikata: Lukhman S (BMG Music Publishing)
Hakcipta: Hijjaz Records Sdn Bhd

Tuesday, February 24, 2009

Kamus al-Quran : Episod 2 dan Jalan-jalan

Manuskrip Kamus al-Quran

Alhamdulillah...hanya rasa syukur yang terucap apabila saya selamat sampai ke Fakulti Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya petang tadi, walaupun perjalanan ditemani hujan sejak bergerak dari pejabat di Wangsa Melawati. Alhamdulillah juga kerana bantuan Asyuura sebagai penunjuk jalan, walaupun dua kali tersalah masuk simpang. (Syura..syura..)Tiba di hadapan pejabat Prof Zulkifli, saya dan Syura terjengah-jengah di pintu mencari bilik Prof. Meninjau-ninjau di sekeliling, rupa-rupanya Prof sedang mengajar di dalam bilik kuliah berhadapan pejabatnya. Beliau ternampak kami. Sejurus kemudian, semua pelajar-pelajar Prof memusingkan kepala ke arah kami.

Apalagi, tersipu-sipu kami dibuatnya...Tiba-tiba, seorang pelajar perempuan membuka pintu dan keluar bertemu kami berdua. Saya nampak Prof mengatakan sesuatu kepadanya tadi. Dia bertanya, "Pelajar Prof ke? Pelajar B.A ke? Ada buat appointment ke? Prof yang minta tanya, datang dari mana..." (Panjang lebar juga soalannya) Jawab saya, "Tak. Saya dah beritahu pada Prof nak jumpa hari ini. Bila kelas ni habis?" Katanya ini kelas pelajar master, habis lewat dalam jam 6 petang. (Pada masa itu, jam baru 3.50 petang)Belum sempat saya menghabiskan jawapan, tiba-tiba pintu terbuka dan Prof muncul.
(Pada masa itu, rupa-rupanya Syura asyik terfikirkan soalan pelajar tadi. "Hmm...nampak kita ni macam student ke? student BA pulak tu..." ngomelnya tidak puas hati).

"Assalamualaikum. Ingatkan nak datang pagi tadi. Jadual saya penuh setiap hari Isnin. Tapi orang nak datang, kenalah raikan," terang Prof. Tidak mahu mengambil masa yang lama, saya menyerahkan sampul coklat, di dalamnya berisi sebahagian manuskrip Kamus al-Quran yang sudah siap disunting dan desain. "Oohh...cantik...." Itulah kata-kata yang terkeluar daripada mulutnya. (Alhamdulillah syukur). Selepas sedikit perbincangan ringkas, kami bersetuju untuk menghantar hasil kerja untuk dipruf melalui emel selepas ini secara berperingkat. Buat masa ini, Prof mempunyai 3 buah buku yang perlu dipruf daripada penerbit lain. (Prof yang seorang ini memang banyak sungguh projeknya, sambil membantu pelajarnya menambah pendapatan dengan mengupah mereka membuat penyelidikan dan menulis). 'Ala kulli hal, saya tetap akan kejar Prof. :)




Kawan Lama

Sebelum pulang,saya ternampak kelibat seseorang di pintu masuk fakulti. Ya, saya tidak salah seorang. Sudah lama saya tidak ketemu dia. Alhamdulillah, dia juga masih ingat pada saya. Dia ramah seperti dulu. Dia fikir saya datang ke sana untuk menghantar kad undangan. Hehehe...pamdai dia mengusik. Saya katakan, "Insya-Allah, 6hb 6 ye..tarikh dah cop, tapi calon belum ada." Berakhir di situ sahaja.

Perkenalan kami sejak saya di matrik lagi. Daripadanya saya belajar loghat 'kelate'sehinggakan saya membuat satu buku khusus untuk mencatatkan setiap perkataan baru yang saya pelajari setiap hari. Seingat saya masih ada lagi dalam simpanan saya. Hmmmm...buat saya tersenyum sendiri...Saya doakan dia sentiasa bahagia bersama zaujah dan putera kesayangannya yang comel, chienese look sepertinya.

Jom Research!

Kami singgah makan dahulu sebelum pulang ke pejabat. Jam menunjukkan jam 5 petang. Tiba-tiba, "Syura, jom kita pergi research kat Pustaka Indonesia! Alang-alang dah nak habis office hour, lagipun akak dah lama tak buat research ni." Saya memberi cadangan. Apalagi si Syura ini memang kaki jalan, memang dia setuju sangat. Saya terus hantar sms pada boss maklumkan perkara itu. Selepas kereta saya bergerak, saya dapat call daripada boss. (Mestilah kena angkat, lagipun masih waktu kerja). Boss minta saya research produk yang banyak dijual di kedai buku dengan harga yang murah. Ini semua kerana misi baru PTS yang mahu jual buku untuk orang kampung. Saya katakan OK sahaja. Syura yang paling gembira kerana akhirnya dapat keluar jalan-jalan. Terima kasih ye Syura, Insya-Allah ganjaran setimpalnya buatmu...:)

Wisma Yakin

Tempat pertama kami tujui ialah kedai buku Erfan Ghani yang berada di tingkat 1, Wisma Yakin. Bangunan berhadapan Masjid India. Ia adalah pengedar utama bagi buku agama terbitan Darul Nu'man. Produk mereka semakin banyak. Banyak judul-judul baru yang diterbitkan. Hasil belek-belekan tangan, akhirnya saya membeli 4 buah buku. Judul-judulnya: Memori Jumaat, Wanita & Darah, Feqh wanita Moden dan Keagungan Tamadun Islam: Sejarah yang Digelapkan. Semuanya berjumlah RM37.50. Inilah hobi saya. Menambah koleksi, belum tentu dibaca, yang pastinya, ia dirujuk untuk mengembangkan kerjaya saya.

Naik pula di tingkat 2, kami memasuki Pustaka Indonesia, pengedar terbesar buku-buku dari seberang (Indonesia). Boleh dikatakan, buku-buku yang diimport semuanya berkualiti. Disebabkan kedai ditutup jam 6.30 petang, kami tidak dapat lepak lama di situ. Saya hanya membayar RM22 bagi buku Nikmatnya Pacaran Setelah Pernikahan. Harga asal RM25.50. (Alhamdulillah, moga Allah mempermudahkan jalan bagi hambanya yang mahu menyempurnakan separuh daripada agamanya..:))



Sebenarnya saya mahu mencari konsep layout untuk Riyadus Solihin, buku akan datang. Juga mahu melihat Kamus al-Quran yang sudah banyak di pasaran. Lalu, kami melangkah pula ke Pustaka Mu'min di Jalan TAR. Kedai ditutup jam 7.30. Masa tidak banyak untuk kami. Tetapi saya sempat mencatatkan sedikit nota untuk dilaporkan kepada boss nanti. Saya terbeli pula buku Haid, Masalah Kesihatan & Seksual Wanita berharga RM15 dan cd nasyid Arab nyayian Abdulqader Qawza. Si'ruhu RM19.90. Alhamdulillah, memang sudah lama saya tercari-cari nasyid Arab yang bertemakan ketuhanan seperti ini. Boleh juga jadi halwa telinga ketika memandu.



Masuk Pejabat Semula


Entri ini ditaip di pejabat, selepas saya menghantar Syura pulang ke terataknya. Fikiran saya agak ringan dan sedikit tenang kini kerana dapat rehat sebentar sebelum saya menyambung semula kerja-kerja pada esok hari. Walaupun saya hanya berjaya menyiapkan huruf alif ila kha faqad. Itupun skip huruf ha. Insya-Allah, saya akan kerjakan projek besar ini dengan sebaik-baiknya. Doakan saya. Ya Allah, bantulah daku...amin.

Thursday, February 19, 2009

Taaruf, Keren…! Pacaran, Sorry Men…!



Buku ini dibeli pada Pesta Buku Islam di Jakarta, awal Mac 2008. Bahasa Indonesia. Selepas tiba di Malaysia, saya hanya membelek-belek sahaja, tetapi ia cukup untuk memberi gambaran mengenai keseluruhan isinya. Pada masa itu, saya fikir belum tiba masa untuk saya membacanya. Lagipun saya fikir, perkara itu remeh sahaja. Saya sudah tahu dan maklum sejak dulu lagi walaupun ia tidak pernah diterangkan dalam mana-mana buku teks sekolah mahupun universiti.

Namun, telahan saya agak menyimpang selepas selesai menamatkan bacaan hingga ke noktah terakhir. Ia mengubah persepsi saya terhadap pegangan yang mungkin tidak berasas. Hakikatnya, situasi yang sedang saya hadapi pada masa ini mengingatkan saya tentang kewujudan buku ini. Lalu, dengan keinginan yang berkobar-kobar, saya mencarinya di celahan buku-buku di atas meja. Ye, saya jumpa! Alhamdulillah, saya berjaya mengkhatamkannya dalam masa dua malam sahaja.

Subhanallah, isi kandungannya amat menarik. Sambil menghadam huraian dan penjelasan penulis yang bersahaja dan santai, perasaan saya bercampur-baur. Ada ketikanya saya tersenyum, tersengih, tergelak dan juga sebak. Menulis pengalaman sendiri ternyata menggeletek jiwa, kerana ia begitu dekat dengan pembaca. Saya juga terkesan kerananya. Ia juga dibantu dengan susunan tajuk-tajuk yang kemas dan praktikal, serta diselitkan cerita-cerita pendek yang membuatkan kita berfikir sebentar.

Saya mencadangkan kepada semua perempuan, mungkin juga lelaki yang sedang meniti usia 20-an untuk membaca buku ini. Ia begitu relevan bagi setiap individu yang mahu mencari pasangan, belahan jiwa dan pendamping hidup di dunia seterusnya di akhirat. Permulaan yang baik akan membuahkan pengakhiran yang baik juga.

Buku ini membawa kita memahami hubungan suami dan isteri yang dimulakan dengan perkenalan yang baik dan berkat, Insya-Allah, bukan berpasangan, berpacaran dan couple sepertimana yang berlaku kini. (Mungkin bagi sesetengah orang menganggapnya sebagai kolot, tak rock, tak sporting, syadid dan sebagainya). Penulis cuba mengajak kita menghayati dan mengamalkan konsep taaruf yang dianjurkan oleh Islam, yang mana ia menekankan konsep tawakkal dan redha pada kedua-dua pihak sama ada lelaki mahupun perempuan.

Antara perkara-perkara yang disentuh dengan gaya penulisan yang halus dan menyentuh naluri dan minda adalah:
Definisi Taaruf
Perbezaan Taaruf dan Pacaran
Kriteria Calon Yang Diidamkan
Kriteria Calon Menurut Sunnah
Solat Istikharah
Kisah Benar – sad ending dan happy ending

Hmmm...Semasa menghayati penulisan ini, saya terfikir untuk menterjemahkan semula buku ini dengan mendapatkan keizinan penulis atau penerbit. (Tapi agak sukar) Atau saya mengambil idea ini, kemudian menulis semula dan mengolah dengan konteks diri sendiri. Bagi saya, pengalaman peribadi saya ada juga yang baik untuk dikongsikan bersama orang lain. Ada kawan mengesyorkan kepada saya supaya menovelkannya. Tetapi saya tiada bakat menulis fiksyen. Iyakah? Belum cuba belum tahu....

Monday, February 16, 2009

Alhamdulillah ‘ala Kulli Hal

Ayat ini menjadi motto hidup seorang staf di PTS. Ia selalu diletakkan pada status Ymnya. Sesi tazkirah hari itu dikelolakan oleh Saudara Aizat yang meminjam motto partner di sebelahnya (Puan Rozita) amat bermanfaat. Sesi tazkirah di pejabat editorial PTS adalah pada setiap Jumaat, jam 11.30-12.30 tengah hari. Meski memilih tajuk yang simple, ia amat dekat di hati setiap individu. Kaitannya berputar sekitar pendidikan, kerjaya, cinta, rumah tangga dan sebagainya.

Bercakap mengenai ‘ujian dan hikmah di sebaliknya’ dan perkongsian bersama dengan semua staf sedikit sebanyak membuka hati dan meniup motivasi dalam diri. Mustahil tiada seorang manusia pun di bumi ini yang tidak pernah diuji oleh Tuhan. Meskipun sentiasa dilimpahi kesenangan dan kemudahan, ia hakikatnya adalah ujian yang lebih hebat dan jarang disedari oleh manusia.

Merujuk kepada beberapa kata-kata Allah dalam surah al-Ankabut, al-Baqarah, al-Insyirah, jelas kepada kita, setiap insan tidak diklasifikasikan sebagai beriman hinggalah dia diuji oleh Tuhan. Yang membezakan sama ada ringan ataupun berat ujian yang didatangkan. Yang pasti, setiap ujian itu diberikan oleh Allah kepada manusia berdasarkan kemampuan diri menghadapinya. “La yukallifullah illa wus’aha...”

Sebagai individu yang mengaku Muslim, apabila ditimpa dugaan hidup, mengadulah kepada Allah. Hanya Dia yang mendengar rintihan kita tanpa jemu. Allah sudah berjanji, “Mohonlah pertolongan dengan kesabaran dan solat, sesungguhnya Dia bersama orang yang sabar.” (Al-Baqarah).Justeru,teruslah berdoa dan berdoa. Mengharap dan meminta. Usahlah jemu. Apabila kita ingat padaNya kala kita senang, Dia akan ingat kita kala kita susah.

Muhasabahlah diri. Mungkin tanpa disedari, kita ada berbuat salah, silap dan dosa sama ada kepada manusia atau Pencipta. Kerana itu, ujian menimpa. Usah mudah berprasangka buruk padaNya. Ia pasti berbalik kepada kita. Mungkin kita juga terlalu leka dan lupa mengingatiNya. Hanya dengan ujian, kita akan kembali mengingatiNya. Menyebut namaNya. Lihatlah betapa kasih dan sayangnya Allah pada hambanya...

Kesimpulan daripada sharing moment ini:
Setiap ujian yang berlaku ada hikmah di sebaliknya, dan carilah hikmah itu..pasti ia membuatkan kita berfikir, tersenyum dan bersyukur padaNya.
Boleh jadi apa yang kita fikirkan baik pada kita, sebenarnya tidak baik di sisi Allah. Begitulah sebaliknya. Hanya Dia lebih tahu. Redhalah...
Apa sahaja yang berlaku, kehidupan perlu diteruskan. Usah terus berada dalam kepompong kekecewaan, sedangkan dunia di luar begitu ceria untuk dinikmati.
Yang pasti, kemanisan balasan dan ganjaran menanti hamba yang sabar dengan setiap kepahitan musibah yang menimpanya.

Moga malaikat-malaikat memayungkan rahmat dan mendoakan kita yang bersama-sama berada di satu taman daripada taman-taman syurga...Amin.

Friday, February 13, 2009

Walimatul 'Urus Izwan Ariff & Faraliza











~ Barakallahu lakuma wabaraka 'alaikuma waja'ala bainakuma fi khair~

Faraliza, staf di Jabatan Akaun PTS dan Izwan Ariff, staf grafik di Jabatan Pemasaran PTS

~ Moga dilimpahi rahmah, mawaddah dan sakinah sepanjang melayari bahtera perkahwinan ini. ~


25 Jan 2009 (Kediaman Faraliza, Kampung Jana, Kamunting,Perak)
31 Jan 2009 (Kediaman Izwan, Janda baik, Pahang)
Related Posts with Thumbnails