Monday, May 11, 2009

Kebetulan yang Dirancang Tuhan

WAIZ (MALAYSIA) SDN BHD

Pada saya, ia hanya suatu kebetulan. Hakikatnya, pertemuan dengan Encik Hazali dan Puan Roszita di pejabat WAIZ pada Jumaat lepas sudah diatur oleh Pencipta.

Seorang teman tertinggal bateri charger laptopnya selepas tamat kursus di sini. Beliau meminta bantuan saya untuk mengambilnya di pejabat ini. (Pejabat WAIZ di Taman Melawati, manakala pejabat editorial PTS di Wangsa Melawati). Atas dasar "ta'awun 'alal birri wattaqwa", saya bergegas ke sana, lagipun tidaklah jauh mana....

Pasangan suami isteri ini sangat peramah an memuliakan tetamu. Walaupun pertama kali bertemu, dalam keadaan sedar ataupun tidak sedar, kami berbual dan berkongsi maklumat hampir sejam. Saya dijamu dengan bihun goreng, fresh orange dan sirap (lebihan makanan peserta kursus). Siap bergambar lagi dengan mereka, padahal saya bukanlah peserta kursus pun. Insya-Allah, saya melihat pertemuan ini sebagai ruang untuk bekerjasama selepas ini!



WAIZ adalah syarikat bumiputera yang sudah beroperasi sejak tahun 1999. Mengambil nama anak sulung pasangan bahagia ini. Mereka menyediakan khidmat latihan dan pembangunan kemahiran IT, peningkatan kerjaya kakitangan serta khidmat nasihat dalam bidang teknologi maklumat. Jelajahi laman sesawang ini bagi mendapatkan perkhidmatan latihan yang disediakan oleh mereka.

Sebagai info, mereka adalah orang penting yang bertanggungjawab merekodkan rancangan penulis-penulis PTS di TV.

Saya ditanya oleh Kak Ita (panggilan mesranya), "Firdaus berminat dengan kursus apa?"

Jawab saya, "Indesign! Kalau boleh yang lanjutan!"

"Ya. Diorang (mungkin pegawai PTS sendiri) ada beritahu. Dengarnya kena tunggu sampai person in charge masuk semula lepas bersalin." Kak Ita membalas.

"Aha, ya ya." Saya mengiyakan.

Apa yang menarik di pejabat comel ini adalah dekorasi di dalam dan di luar pejabat. Melangkah sahaja di pintu masuk tingkat bawah, kita disambut dengan ucapan "Selamat Datang" pada karpet merah dan biru yang dipijak. Terasa pemiliknya begitu meraikan kedatangan tetamu. Naik sahaja tangga, kita akan mencium wangian bunga segar di tingkat atas. Apabila melangkah masuk ke dalam pejabat pula, kelihatan pokok-pokok jenis daun segar disusun kemas di dalam pasu di atas meja.



Satu aroma yang menyegarkan dan terapi minda yang mendamaikan! Alangkah baiknya di pejabat PTS dibuatkan landskap sebegitu ditambah dengan kolam air terjun dan ikan berenang-renang dengan bebasnya, alangkah tenang!

***

INSTITUT GENERASI & BISNES KECIL-KECILAN

Perbualan semakin rancak. Saya sebenarnya rasa sangat teruja kerana pertama kali mengetahui pusat latihan sebegini yang dibuka oleh 'orang kita' (Melayu). Saya menceritakan, semasa semester akhir di UIA, saya ada mengikuti Sijil Penyelenggaraan Komputer (Certificate in PC Maintenance) di Insititut Generasi, KL selama empat bulan. Di dalam kelas itu, hanya saya seorang sahaja pelajar perempuan! Tetapi ia tidak mematikan minat saya pada masa itu. Selepas tamat kursus itu, saya mendaftar pula dalam Sijil Sains Komputer & Multimedia, tetapi terpaksa berhenti separuh jalan kerana sebab tertentu.

Alhamdulillah, hasilnya, saya dapat memformatkan pc sendiri. Saya sangat teruja! Saya memulakan bisnes sendiri. Tidak perlu lagi menghantar kepada pelajar lelaki atau brothes (panggilan bagi pelajar lelaki di UIA) apabila berlaku masalah pada komputer. Charge standard RM30, tetapi saya hanya letakkan RM10 sahaja. (Macam orang tidak pandai bisnes sahaja gayanya. Haha...) Lama-kelamaan, nama saya meniti di bibir pelajar-pelajar perempuan (sisters) terutamanya yang mendiami Mahallah Nusaibah dan sama jurusan dengan saya.

Tanpa saya rencanakan dengan teliti, akhirnya saya semakin serius dengan dunia ini. Bermula dengan mengenal pasti kerosakan pc, memformatkan pc, kemudian membuatkan salinan cd drama Korea yang sedang hangat ketika itu, (My Little Bride, Full House, Autumn in My Heart, Kiamat Sudah Dekat {eh, filem Indon ni}), seterusnya perkhidmatan print assignment.

(Sebenarnya, saya juga sibuk mengisi masa dengan kerja part time di cyber cafe mahallah dan mengajar tusyen di rumah. Sebabnya saya hanya ambil 3 subjek pada semester akhir dan saya tidak biasa jika tidak sibuk!)

Dunia bisnes bukanlah perkara baru bagi saya. Saya sudah terjebak sejak zaman sekolah menengah lagi. Pada masa itu, saya menjual telekung dua lapis Amirul untuk pelajar-pelajar SERATA (Sekolah Raja Perempuan Taayah) dan ia berterusan hingga saya ke menara gading. Kini, saya menjadi agen pengedar bagi tudung-tudung bersaiz 60 inci. Ia milik keluarga mertua sahabat baik saya, Nisa'. Bagi sesiapa yang berminat, anda boleh mendapatkannya di HRA Enterprise di Taman Melewar, Greenwood Gombak atau hubungi saya untuk mendapat harga diskaun pengedar.

***

Siang tadi, saya terjumpa sekali lagi dengan En Hazali (WAIZ) di Bengkel Penulisan Sastera Agama untuk Remaja Lelaki anjuran Puan Ainon. Saya memberi cadangan kepada beliau supaya menulis buku Siri Buat Bisnes dengan Khidmat Latihan Perisian Komputer. Saya yakin ramai graduan bidang IT yang tidak mahu makan gaji dan berminat dengan bisnes dapat menjadikan kerjaya ini sebagai ruang mencari rezeki yang halal dan beroleh pahala berpanjangan walaupun selepas mati.

Kata beliau sambil tersenyum, "Insya-Allah!"

Kuberyukur atas nikmatmu, ya Allah!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails