Friday, July 16, 2010

Cubaan Pertama Membuat Pancake

Selepas Subuh, saya terfikirkan menu untuk sarapan. Stok bahan mentah sudah kehabisan (sengaja tidak dibeli sebab tunggu masa bersalin, kemudian balik berpantang di Ipoh). Tiba-tiba, saya teringat satu resipi ringkas yang pernah disalin dan disimpan di handphone, dengan niat akan buat suatu hari nanti. Alhamdulillah, hari ini rupa-rupanya.


Resipinya saya tidak ingat pula cedok dari mana, tetapi seperti biasa saya ubah suai sedikit mengikut bahan yang ada.


Cairkan marjerin.


Tuang ke dalam bekas dan pecahkah telur.


Masukkan tepung gandum + baking powder.


Seling selikan dengan susu segar (saya gantikan dengan susu cair).


Masukkan gula. Saya tambahkan dengan kismis.
Rasa macam sedap je bila nanti.



Sendukkan ke dalam pan. Biarkan ia melebar sendiri. Gunakan api kecil sahaja.


Biarkan ia keluar gelembung begitu.


Kaupkan ke belakang. Alamak, hangit sikit! Hehe...cubaan pertama kan... ;)


Pancake 1! Siap!


Dapat buat 4 keping sahaja sebab saya senduk 2 kali ke dalam pan.
Macam-macam saiz ada. Hehe....



Kami makan cicah dengan gula sahaja.
Boleh juga dimakan dengan jem, susu pekat, coklat cair atau
apa sahaja mengikut citarasa sendiri.


Macam resipi Kak Nor ini pun nampaknya 'yummy' dengan coklat dan strawberinya. Nyum nyum....



Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails