Wednesday, November 14, 2012

Ahlan Wasahlan 1434 Hijriah!

Bismillah walhamdulillah.

Syukur kerana Allah masih mengizinkan saya dan kita bernafas lagi saat dan ketika ini. Nikmat terbesar yang tidak dapat ditandingkan dengan mereka yang sudah menyahut seruan Ilahi. Alhamdulillah, semoga perginya 1433 yang lalu diiringi keberkatan daripada Allah, diterima segala amalan, diampunkan segala kekhilafan dan menjadi bekalan buat kita di sana seandainya ajal menjemput sebelum sempat kita menempuhi 1434.

Bila masuk tahun baru, selalunya soalan rutin ditanya orang atau diri sendiri adalah tentang "Apa azam tahun baru?"

Jawapan yang biasa kita dengar dan diri kita sendiri jawab pula, "Azam tahun lepas pun belum terlaksana lagi."

Ya, soalan itu klise bunyinya tetapi masih dikira penting bagi memperingatkan diri orang yang ditanya, lebih-lebih lagi peringatan untuk diri kita sendiri. Usah lihat pada orang lain, saya sendiri pun begitu. Banyak yang dirancang namun matlamatnya tidak kesampaian. Namun syukur, sebahagian besar daripadanya dapat ditunaikan walaupun tanpa perancangan bertulis, biiznillah.

Selepas dimuhasabah, sebenarnya antara faktor utama perancangan saya belum berjaya adalah kerana tidak mempunyai timeline atau waktu yang spesifik, bilakah target matlamat akan tercapai. (Dalam istilah Barat lazimnya akronim S.M.A.R.T menjadi arah pandu sesuatu matlamat) Justeru, semua yang tercatat di buku nota, planner dan memo saya hanya dibelek-belek dan akhirnya berlalu begitu sahaja. Catatan di Google Calendar pula menjadi rekod diari apa perkara yang sudah dilalui, bukan seperti catatan 'orang-orang yang sibuk' seperti Ustaz Hasrizal dan Tuan Fazrul. (Sekadar menyebut nama mereka yang saya bersinergi di dalam Akademi Sinergi)

Ada satu pepatah yang selalu disebut oleh Sifu saya, Bonda Ainon Mohd,
"Hanya orang sibuk yang ada masa."

Jadi untuk menempuhi tahun baru ini, saya berdoa dan memohon kepada Allah, dengan izinNya, saya mahu menjadikan diri saya lebih produktif sebagai Muslimah dan hamba Allah. Saya dalam proses mengumpul bahan-bahan untuk menerbitkan Muslim Organizer. Saya target sebelum hujung Disember 2012 akan siap. Saya mendapat idea ini selepas menemui pelbagai laman web di Barat yang amat mementingkan pengurusan masa dan pengurusan kehidupan. Di Malaysia, kebanyakan planner dan organizer yang terdapat di pasaran bersifat terlalu umum atau fokus kepada golongan usahawan sahaja. Mohon daoakan saya, ya. :) Insya-Allah, saya akan update perkembangan projek ini nanti.

updat e
Muslim Lifebook ini diterbitkan oleh siratt.com


Tahun baru pastinya tidak meriah jika tidak disambut dengan kalendar atau taqwim sepanjang tahun. Mari lihat, saya kongsikan taqwim 1434H versi JAKIM. Sila klik untuk paparan lebih besar.


 Berikut pula tarikh-tarikh penting dalam Islam bagi Malaysia.


Selamat tahun baru 1434 Hijriah!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails