Sunday, September 23, 2012

Kenangan Syawal 1433 - Episod 1

Bismillah walhamdulillah.

*Ini adalah entri kenangan. Sebab itu ia lewat dirakamkan semula kerana saya baru sahaja mengimbau kenangan ini. :)*

Alhamdulillah Syawal sudah pun berlalu seminggu yang lalu. Bulan pertama menilai diri selepas sebulan berada di sekolah tarbiah Ramadhan. Adakah berjaya ataupun tidak diri kita menahan diri mengawal nafsu, emosi dan kehendak? Tepuk dada tanya iman. Sungguh, saya sendiri belum berjaya!

Syawal saya dan keluarga kecil kami, penuh dengan aktiviti meraikan hubungan kekeluargaan, persaudaraan, persahabatan, kejiranan dan masyarakat. Yang pastinya, MAKANAN (fizikal) menjadi tema utama sepanjang bulan ini. Moga 10 bulan yang bakal ditempuhi lebih produktif membangunkan diri dari aspek intelek, emosi dan spiritual. (Saya masih berhutang entri tentang PIES, permintaan daripada pnAA).

Sekadar berkongsi suasana sepanjang Syawal 1433. Alhamdulillah, seronok dan menyeronokkan.

1 Syawal 1433
Pagi di Serdang, Kedah. Kampung sebelah ibu saya. Kali ini, Mama, Baba dan adik-adik dara saya beraya di Kodiang. Tinggallah keluarga kecil saya dan keluarga Syakir, adik lelaki saya menemani Tok meraikan 1 Syawal tanpa anak-anak Tok. Walaupun tak ramai tapi meriah juga dengan keletah cucu-cicit Tok. Harap-harap Tok tetap gembira bersama kami :)

Siapa yang ambilkan gambar kami? Cuba teka....

Wah, hebat Tok, kan!

Keluarga kecil kami dan Tok Mah.

Tengah hari, kami beraya ke rumah sepupu, Kak Cik di Tanjung Piandang, Perak.


Saya dapat 3 orang anak saudara baru Ramadhan lepas. Alhamdulillah, bertambah cucu Mak Long Zainab, moga makin murah rezeki.

Hero-hero belaka. Dari kiri: Rayyan, Mu'min, Khalish.

Petangnya ke rumah Tok Lang, adik arwah Tok Sarah.

Iffah dan Tok Lang

 Bersama keluarga Pak Lang Johdi, abang ibu saya.

Menjelang lewat petang, kami merentasi PLUS naik ke utara tanah air.

Bersama anak dara saya, Iffah dan anak buah saya, Dhiya' sebelum bertolak.

* * *


2 Syawal 1433
Bermalam di Gurun, Kedah. Kampung sebelah ibu mentua saya. 

 Bersama keluarga mertua dengan warna tema peach.

Petang, beraya ke rumah sepupu suami, Bang Teh di Jitra.


Kemudian ziarah Pakcik Napiah, abang arwah bapak di Putat.


* * *

3 Syawal 1433
Bermalam di Kodiang, Kedah. Kampung sebelah bapa saya. Kami bermalam di rumah sepupu saya, Kak Cik Na.

Tak sempat pula bergambar dengan mereka sekeluarga. Gambar rumah pun jadilah.... :)

Sempat pula Cik Iffah mendaki bukit.


Tengah harinya kami terus ke Jitra sempena rumah terbuka sepupu Fadhli. Terkilan juga kerana tidak sempat singgah berjumpa sanak saudara di Pida 3. Ampun.... Kasihan pada Cik Iffah yang demam dan emosinya yang tak syiok.


Keluarga mentua saya dan keluarga sepupu, Kak Salmah.
Kredit gambar: Fadhilah Ishak.

Selesai menjamu nasi tomato, kami ke rumah sebelahnya. Kak Zainiyah, sepupu Fadhli juga.

Kebetulan Kak Nurain (Perlis), sepupu suami juga ada di sana. 

Kemudian, kami bergerak ke rumah sepupu suami, Kak Ngah di Kubang Pasu. Pertama kali ke rumahnya.

Tuan rumah bertudung kuning dan baju hitam berbelang. :) 

 Bersama adik-adik ipar saya. Dari kiri: Faizah dan Fadhilah.

Petangnya kami memasuki PLUS ke arah selatan. Kembali  bermalam di Serdang, Kedah.

* * *

4 Syawal 1433
Tengah hari kami memulakan perjalanan ke Tanjung Piandang, Perak. Memenuhi undangan perkahwinan rakan sekerja Fadhli.


Selamat pengantin baru buat Linda dan suami.

Perjalanan kami diteruskan ke utara semula. Ke mana?

Pertama kali bawa Cik Iffah menaiki feri. Teruja dia tengok laut terbentang luas.

Bermalam di rumah sepupu saya, Kak Norlia. Sepupu paling rapat sejak kami kanak-kanak.

* * *

5 Syawal 1433
Menjelang tengah hari kami merentasi jambatan Pulau Pinang menuju ke Sungai Petani.


Agendanya adalah reunion bersama sebahagian sahabat-sahabat seperjuangan di UIA dahulu. Andak Sakinah sebagai tuan rumah buat kali kedua.

Para suami yang setia menanti para isteri berdiskusi.

Para anak yang seronok bermain dan berebut mainan.

Petangnya, kami kembali menempuh lebuh raya ke arah Kuala Gula. 

Bersama Paksu Ramli, adik bongsu ibu saya dan Maksu.

Seterusnya, perjalanan diteruskan menuju ke destinasi yang dirindui. Home-sweet-home. Sesampainya di Teratak 69, ada tetamu menanti.

Bersama sepupu saya, Abang Fakhri sekeluarga


Nampaknya entri kenangan ini ada sambungannya. Mengantuk sudah.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails